Ord kan både være din venn og din uvenn når du skal selge bolig.

Det danske nettstedet Boligsiden.dk har i en fersk undersøkelse sett på hvilke ord for kan gi deg en høyere pris, og hvilke som på den annen side kan bremse salget og skremme bort potensielle kjøpere, skriver EkstraBladet.

Undersøkelsen finner ikke overraskende at ord som «brygge» och «jaccuzii» i annonsen kan heve prisen. Ord som kan påvirke prisen i negativ retning «håndverkere» og «motorvei».

Du bør heller inte bruke utropstegn i annonsen, det kan senke prisen på bostaden med 1000 kronor under gjenomsnittsprisen, ifølge undersøkelsen.

Her er listen:

10 ord som kan gi dig mer for boligen

1. Sauna

2. Brygge

3. Jacuzzi

4. Eksklusiv

5. Vinkjeller

6. Parkett

7. Stukkatur

8. Shopping

9. Sjelden

10. Balkong

10 ord som kan skremme bort kjøpere

1. Tvangsauksjon

2. Dårlig

3. Med varm hånd

4. Håndtverkee

5. Behov for

6. Falleferdig

7. Eldre

8. Motorveg

9. !

10. Rivning

«Fasadelig innhold»

— Min umiddelbare reaksjon når jeg ser denne listen, er at den er litt preget av det jeg kaller «fasadelig innhold», sier daglig leder Lars Faale i Eie eiendomsmegling i Bærum.

På en «norsk» liste ville man istedenfor ord som ”jacuzzi” og ”vinkjeller” funnet ord som signaliserte trygghet og kvalitet, mener han.

Lars Faale Foto: Eie Eiendomsmegling

— Som meglere forsøker vi å finne balansen mellom plussordene - de varme, lune ordene og på den annen side de kalde, negative. Eksempler på plussord er «sol», «utsikt» og «praktisk» - ordet «eksklusivt» er jeg imidlertid veldig forsiktig med å bruke fordi det lett kan slå begge veier. Andre floskelord med positiv klang er «barnevennlig», «stille og rolig» og «sentralt», sier han.- Min holdning er at man bør ha ti prosent negative ord i en annonse, ellers vil ikke plussordene få full effekt, legger han til.

Negative ord kan treffe riktig

«Motorvei» er eksempel på et negativt ord, mener den erfarne megleren.

— Hvis det treffer riktig, to-tre interessenter som tenker at her kan de få en rimelig bolig, kan det være nok til å pushe prisen opp, sier han.

Andre ord som kan lyde ulikt i folks ørere er «originalt», «eldre» og «velholdt»

— «Velholdt» kan oppfattes utidsmessig, men det kan for mange være greit nok, sier Faale.

— For øvrig er massekommunikasjonen i boligmarkedet veldig banal, det er vanskelig å formulere en tekst utenfor «boksen». Skiller du deg ut litt den ene eller den andre veien, får du deg fort en på tryne. Annonsen bør være konsis og grei, og du har lykkes når interessenten kommer inn over dørstokken og opplever en stigende forventning, legger Faale til.