Det er forbundsstyret i Norges Fotballforbund (NFF) som tar den endelige beslutningen. Men lederen av Norsk Toppfotball (NTF) bekrefter overfor Bergens Tidende at det vil komme en navneendring fra og med 2017. — Vi er i en prosess med nytt liganavn på fotballens øverste nivå fra 2017, sier Leif Øverland, administrerende direktør i NTF.

Den engelske modellen

Hva navnet blir er uvisst. Det er også i det blå om Norsk Tipping fortsetter som sponsor. Men det som er klart er at fotballtoppene i NFF og NTF ser for seg et navn tilsvarende det vi finner i England: Barclays Premier League. «Premier League» er en merkevare som består uavhengig av sponsor. I dag har de sponsoren Barclays (britisk bank) i forkant. I Danmark heter serien Superligaen, eller Alka Superliga hvis vi tar med sponsornavnet.

  • Har du forslag til nytt liganavn? Kom med det i debattfeltet under.

— Det er altfor tidlig å si hva navnet blir. Men fotballen ønsker å eie liganavnet sitt og å ha med partnere. Dette er Norsk Tipping informert om, sier Øverland.

- Norsk Tipping er førsteprioritet

Det offisielle navnet på herrenes eliteserie i fotball har vært Tippeligaen siden 1990 da Norsk Tipping gikk inn som hovedsponsor. Den nåværende avtalen med tippegiganten på Hamar løper ut etter denne sesongen. Norsk Tipping er svært misfornøyd med den nye medieavtalen mellom NFF og Discovery, og kan forsvinne ut. Men Norsk Toppfotball håper at dette ikke skjer.

— Vår klare førsteprioritet er å få på plass en ny avtale med Norsk Tipping. Det jobbes ikke med noen andre, sier Leif Øverland.

Øverland forteller at fotballen er i gang med en «bred prosess» der både klubber, supportere, samarbeidspartnere og andre skal få si sin mening om det nye liganavnet.

— Her blir det en åpen prosess der alle skal få si sitt. Det er knyttet masse følelser til dette med navn, sier Øverland.

Samtaler i juni

VG skrev før jul at det neppe blir noe mer samarbeid mellom Norsk Tipping og norsk fotball etter 2016. «Prematurt», kontrer Norsk Tipping.

— Vi har en god dialog med Fotballforbundet og får godt utbytte av fotballavtalen, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping til Bergens Tidende.

Neste sesong er én ting sikkert: Hverken Christian Gytkjær eller noen andre kommer ikke til å score mål i «Tippeligaen». Navnet er en saga blott etter endt sesong. Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Prosessen med en mulig reforhandling skal etter planen starte neste måned.— Vi har ikke tatt noen beslutning angående vårt videre samarbeid. At vi kun inngikk en ettårig avtale sist var hensiktsmessig for begge parter, sier Sagstuen.

Det forestående navnebyttet er Norsk Tipping informert om.

— Vi er informert om prosessen og har en god dialog, bekrefter kommunikasjonsdirektøren.

Irritasjon rundt Discovery

2016 er det siste året der norsk toppfotball sendes på TV 2. Fra neste år er det Discovery som overtar medierettighetene. Det falt i dårlig jord hos Norsk Tipping. Discovery-gruppen sender nemlig reklame for utenlandske spillselskaper.

— Vi skulle svært gjerne sett at rettighetene ble solgt til aktører som er lojale mot reklameforbudet, det vil si loven som forbyr utenlandske bettingselskaper å markedsføre seg i Norge. Det er ikke Discovery, derfor er vi ikke fornøyde med beslutningen som er tatt av norsk fotball, uttalte administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid, til Kampanje.

Selv om medieavtalen skapte stor frustrasjon ble NFF/NTF og Norsk Tipping like før jul enige om en ny avtale for 2016. Avtalen hadde en verdi på 43,5 millioner kroner og gjorde at Norsk Tipping fortsatt skulle være generalsponsor for norsk fotball, ligasponsor for Tippeligaen og sponsor for herre- og kvinnelandslaget.

– Har du forslag til nytt liganavn? Kom med det i debattfeltet under.