I 2001 etablerte Forbrukerrådet «Norwegian Clearing House», et norsk forbrukerkontor tilknyttet tilsvarende kontorer i EU-landene og Island. Kontoret skal formidle nordmenns klager på varer og tjenester i de forskjellige landene, og utlendingers klager på varer og tjenester kjøpt i Norge.

Et eksempel på hva «Norwegian Clearing House» kan hjelpe med, er misnøye i forbindelse med kjøp av feriehus i utlandet. Har man engasjert en lokal entreprenør, og resultatet ikke svarer til det man ble forespeilet, kan man henvende seg til kontoret for å klage. Kontorpersonalet vil kunne redegjøre for rettighetene i vedkommende land, hjelpe til med oversettelse, utfylling av klagedokumenter og kanalisere klagen til rette instans i det aktuelle landet. Bistanden fra «Norwegian Clearing House» skal i hovedsak være gratis for forbrukerne.

Du finner informasjon om «Norwegian Clearing House» på nettstedet www.forbrukerradet.no.

STAVANGER AFTENBLAD/FÆDRELANDSVENNEN