ETANOL-BILDe lærde strides.Saab, Ford og Volvo har alle tre biler som kan kjøre med biodrivstoffet E 85, et drivstoff som består av 85 prosent etanol (tresprit) og 15 prosent bensin. E 85 fremholdes som miljøvennlig fordi forbrenningen ikke tilfører miljøet ny CO2 i vesentlig grad.Da finansminister Kristin Halvorsen presenterte de nye bilavgiftene, hylte importørene av Saab, Volvo og Ford høyt fordi deres E 85-biler ikke fikk avgiftslette. Verst var det for Saab 9-5 Biopower, som ville komme ut med en prisøkning på 40.000 kroner med de nye avgiftene, ikke minst takket være motorer som slipper ut godt over 200 gram CO2 per kilometer. I skrivende stund har departementet lovet å se på saken på nytt. Gir staten etter for bilimportørenes krav, kan E 85-bilene få en avgiftslette på 20.000 kroner en gang neste år. INGEN E 85-TANK.

Et vesentlig moment er at det i praksis er nesten umulig å kjøre med E 85 på tanken i Norge. Årsaken er enkel: Det finnes bare én eneste pumpe for dette drivstoffet i Norge, og den befinner seg på Storo i Oslo. Bor du på Sørlandet og kjøper en E 85-bil, hjelper du ikke miljøet i det hele tatt. Du blir nødt til å la bilen gå på vanlig bensin.Situasjonen i oljelandet Norge står i sterk kontrast til vårt naboland i øst. I Sverige settes det opp E 85-pumper i høyt tempo. Allerede i dag er det 510 slike pumper hos søta bror. Den svenske staten pisker oljeselskapene til å bygge ut. I Norge venter de samme selskapene på penger fra staten for å bygge ut pumper for E 85.Derfor dro vi til Sverige for å prøve ut Saab 9-5 Biopower. SNODIG.

Det ble på mange måter en snodig opplevelse. For det viser seg at etter hvert som etterspørselen etter E 85 har steget i takt med tilgjengelighet, har kyniske drivstoffleverandører skrudd opp prisen til et nivå like under vanlig bensin. Reaksjonene blant bileiere og bensinstasjoneiere lot ikke vente på seg; de aksjonerte. I store deler av Skåne stengte bensinstasjonene E 85-pumpene i protest. I løpet av en dag var vi innom ikke mindre enn 12 Shell, Statoil, Esso og andre bensinforhandlere på jakt etter E 85, og opplevde at pumpene rett og slett var stengt i protest.Først oppe i Stenungsund, nord for Gøteborg fant vi en åpen pumpe. Der holdt også Hans Bjur på å fylle bioetanol på sin Saab.— Det var et bevisst valg å kjøpe en E 85-bil. Jeg er opptatt av miljøet, det var det viktigste. I Göteborg er det gratis parkering for den typen biler, det betyr noe. Og selvsagt spiller prisen på E 85 inn, sier Bjur.- Men nå er prisen for høy, legger han til. BRUKER MER.

Her ligger det en nøtt å knekke. For når Saaben til Hans Bjur går på E 85, bruker den cirka 30 prosent mer drivstoff enn når den går på bensin. For å få folk til å fylle E 85 på tanken må prisen altså være minst 30 prosent lavere enn bensin, helst mer. Det er nå en gang slik at prisen bestemmer valget av drivstoff mer enn miljøtanken. Sjekk bare hva som skjer med hensyn til bensin/diesel i Norge.Saab 9-5 Biopower bruker altså vanlig 95 oktan bensin og E 85 om hverandre. Du kan også blande de to drivstoffene på tanken uten problemer.Det hevdes at bilen går sprekere med E 85. Hvis det er tilfellet er forskjellen ikke tydelig merkbar. 9-5 med 2,0 l-motor går som ei kule uansett. Kjøreegenskapene er meget gode, og komforten er på topp.Saab 9-5 har passert middagshøyden. Tidligere i år ble den oppgradert med ny grill, mer krom og et lett fornyet dashbord. Nå er instrumenteringen forenklet, den overveldende mengde knapper og brytere er redusert til et overkommelig nivå.Tekst: Terje Andersenterje.andersen@fvn.no - 38 11 32 08