Les også:

  • Apple størst i verden

  • Slik blir Apple uten Steve Jobs

  • Apple-sjef Steve Jobs går av

NB. Denne kommentaren er skrevet i forbindelse med Jobs avgang som Apple-sjef i August, før hans bortgang.

Når Apples ikoniske toppsjef nå går av, er det også den globale forretningsverdens i øyeblikket aller mest markante figur som forlater roret. Det besynderlige er ikke hvor mye mer lønnsomt enn alle andre han har drevet frem bedriften, men hvor få som har klart å kopiere ham.

Steve Jobs er nemlig lederen som konsekvent går mot strømmen. I stedet for å gjøre grundige markedsundersøkelser for å finne ut hva folk vil ha, som de fleste andre store bedrifter, mener Jobs at folk flest ikke vet hva de vil ha – ikke før de har fått prøve det en stund. Han ser det i stedet som Apples oppgave forestille seg hvordan fremtidens produkter bør se ut.

Egen vei Men det betyr ikke at han gjør som for eksempel Sony og lar ingeniørene, eller hva som er mulig innenfor gitte rammer, bestemme hvordan hans produkter ser ut. Da det ikke var mulig å få kjøpt musikk til mp3-spilleren hans på lovlig vis, etablerte han Apple like godt som musikkdistributør. I dag er iTunes Music Store verdens største – i en bransje han overhodet ikke kjente for ti år siden.

Ikke er han redd for å kannibalisere seg selv, heller. Da han så at hans svært lønnsomme iPod-produksjon kom til å bli utkonkurrert av mp3-spillere innebygget i mobiltelefoner, skapte han like godt en mobiltelefon. Nokia lo godt av hans iPhone da den kom. Konkurrenten Blackberry mente at den umulig kunne virke. Fire år senere ligger den finske giganten nede for telling, mens Apple nærmest har fått sin private seddelpresse.

Ikke alt Men ikke alt Jobs har tatt i er blitt til gull. Mange har glemt at Jobs fikk sparken fra Apple i 1985. Jobs var med på å grunnlegge selskapet i 1976, og var med på å skape en av de aller første personlige PC-ene. Det skjedde hele seks år før IBM kom med det som siden er blitt kjent som en PC. Jobs lanserte også det første populære operativsystemet med vinduer. Siden har denne måten å bruke datamaskiner på vært totalt dominerende, kanskje helt frem til han selv lanserte iPad for bare litt over et år siden.

Jobs har også vist stor iver etter å ta risiko og satse på det ingen andre gjør – uten å ha markedsundersøkelsene bak seg. Det var denne holdningen som i 1985 kostet ham jobben. Siden er Apples daværende sjef John Sculley blitt kjent som "mannen som sparket Steve Jobs", en av de tydeligste tabbene i moderne bedriftshistorie. For da Jobs ble kalt tilbake som sjef for selskapet 12 år senere, var Apple bare noen måneder fra konkurs. En serie med halvdårlige lanseringer, av produkter som ikke utmerket seg på noen som helst måte, hadde ført til det. til Apple, er stort sett alle produktene fra denne perioden.

Comeback Like etter at han kom tilbake, snudde Jobs selskapet tilbake på rett vei med sin lansering av iMac. Den var langt på vei en forstørret og modernisert utgave av den gode, gamle Macintoshen som han selv lanserte før han fikk sparken. Men som så mange ganger før, klarte Jobs å skape et produkt folk ville ha – gjennom både innovativ og overraskende design, og ny funksjonalitet.

Årene utenfor Apple må også ha lært ham mer om lønnsomhet, for det er siden han kom tilbake i 1997 at han har skapt sine aller største og viktigste suksesser. Det finnes knapt andre selskaper der det ikke er nødvendig å beskrive produktlanseringene nærmere. De er jo så godt kjent: iPod, iPhone, iPad. Og, hele tiden, Mac, PC-en som stadig vokser mer enn PC-industrien, men som likevel er i ferd med å bli en lillebror i Apple, i forhold til det enorme salget av iPad og iPhone. Bare et år etter at iPad ble lansert, regner Apple i år med å selge over 50 millioner av dem.

Øverst Hvis begrepet "det gjelder å gi seg på topp" noen gang skal passe, er det vanskelig å se for seg i hvilken sammenheng det kunne passe bedre enn når Jobs nå gir seg. Apple ble tidligere i år verdens mest verdifulle selskap, og har de siste årene gått forbi Microsoft, Google og Exxon Mobile. Selskapet har nå mer i kontanter enn den amerikanske stat. Selv om de er langt, langt unna å selge flest mobiltelefoner, har selskapet alene høyere profitt enn alle de andre konkurrentene tilsammen.

Folk er nemlig stadig villig til å betale ekstra for et Apple-produkt. De mange kritikerne mener dette må skyldes en slags lureri, at Steve Jobs er keiseren uten klær som folket forblindet følger.

Keiser? Det er riktig at Jobs er en mester i å pakke inn produktene lekrere enn alle andre. Men lekker innpakning kan neppe utelukkende forklare hvorfor Mac— og iPhone-fans svært sjelden skifter tilbake til produkter fra andre produsenter, og gjentatte ganger oppgir at de er ekstremt fornøyde med sine kjøp. Kvalitet og holdbarhet er også noe Apple-brukerne oppgir, når de forklarer hvorfor de ikke skifter til andre produsenter.

Langsiktighet, kombinert med sterk risikovilje, er mye av den egentlige hemmeligheten bak Steve Jobs´ suksess. Det er lett å se. Men bare spør alle de lederne verden rundt, som , om hvor lett det er å få til det samme i praksis. Jobs vil bli stående som en av IT-revolusjonens aller mest historiske figurer. Å bli en av dem, er ikke så lett som mange av kritikerne vil ha det til.