AGDER: – Jeg tok båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen, fordi det allerede da var planer om å innføre den nye loven, sier mandalitten. Det er han glad for nå.

Skeie Vetnes er født etter 1. januar 1980, og er dermed pliktig til å ha båtførerbevis dersom han skal føre en båt som er større enn åtte meter, eller har mer enn 25 hestekrefter.

I Vest-Agder er det antatt at 7000 personer kommer inn under disse reglene. 50 prosent av disse har tatt båtførerprøven. I Aust-Agder er tallet 4600, og 65 prosent av dem er nå sertifisert.

– Så spørs det jo hvordan man ser det – om glasset er halvfullt, eller halvtomt. Men det er synd at det ikke er flere som har tatt prøven, og jeg synes det er merkelig siden det har vært så mye oppmerksomhet rundt det, sier Bernt Nilsen, administrerende direktør i Norsk Test, selskapet som utsteder Båtførerbeviset. Han skulle helst sett at alle i den aktuelle gruppen hadde tatt prøven.

— En fare på sjøen

Bernt Nilsen, Norsk Test Foto: Norsk Test

– Konsekvensene ser vi stadig vekk. Båtførere vet ikke hvilken side av stakene de skal kjøre på, og kjører derfor på skjær. Folk uten den nødvendige kunnskapen utgjør en fare både for seg selv og andre, sier Ernst Larsen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet. Han mener at mange ulykker hadde vært unngått dersom flere hadde tatt båtførerprøven.

– I dag er det veldig mange som har båt, men som ikke fra barnsben av har lært hvordan en ferdes på sjøen, fortsetter han.

Eldre uten bevis

Bernt Nilsen i Norsk Test har oppdaget en trend som han mener har kommet etter at den nye loven trådte i kraft i mai i fjor.

– Den eldre gruppen, de med best råd og de største båtene, har helt sluttet å ta prøven. Det er trist, fordi det er de som er overrepresentert på ulykkesstatistikken, sier han.

– Vi anbefaler alle å ta båtførerprøven – uavhengig av alder. Sjøvett kommer ikke med alderen, men med kunnskap, sier Larsen i Redningsselskapet.

Ingrid Christiansen er avtroppende daglig leder ved Aftenskolen i Kristiansand. Da hun startet med båtførerkurs for rundt 30 år siden, var det en annen type kursdeltakere enn nå:

– Den gang kurset vi menn som hadde fått såpass god råd at de kunne kjøpe seg en større båt. Nå kommer bare de som er pålagt å ta prøven på grunn av den nye loven. Sånne rare effekter kan en altså få, sier hun.

Siste liten

Sol og varme til tross, sommeren er den tiden med mest aktivitet på kurssentrene.

– Båtførere er veldig lite flinke til å forberede seg. Vi skulle ønske at flere tok prøvene før påske, men i stedet venter de til de mest hektiske månedene, midt i båtsesongen, sier Bernt Nilsen i Norsk Test.

Det er også mulig å lese pensumet som privatist, og bare ta selve testen på et testsenter.