Egil Monn-Iversen var pianist i Thorleif Østerengs jazzensemble. Her fra NRK studio i mars, 1951. Foto: Scanpix
Egil Monn-Iversen komponerte musikken til over seksti filmer, og produserte selv over halvparten av dem. Bildet er tatt ved lanseringen av en av de første, Portrettet, fra 1954, der Wenche Foss og Per Aabel spilte hovedrollene og Monn-Iversen var ansvarlig for musikken. Foto: Aktuell
Egil Monn-Iversen sammen med sin kunstneriske partner og ektefelle Sølvi Wang, ved pianoet hjemme i 1977. Foto: Terje H.T. Andersen / Aftenposten
Egil Monn-Iversen (t.v.) og Rolv Wesenlund ble tildelt Leif Justers revyfond i 1989. Juster (i midten) delte ut stipendiene. Foto: Eystein Hanssen / NTB / Scanpix

Komponisten Egil Monn-Iversen, også kalt «Sfinxen» og «Gudfaren» i norsk underholdningsbransje, er død, 89 år gammel.

Monn-Iversen døde etter lengre tids sykeleie, opplyser hans familie i en pressemelding fredag kveld.

Monn-Iversens karrière startet på 1940-tallet da han sammen med sin kunstneriske partner og ektefelle, Sølvi Wang, stiftet musikkgruppen The Monn Keys. Vokalgruppens store suksess banet vei for en kø av oppgaver de neste 50 årene.

Blant annet var Monn-Iversen musikalsk ansvarlig for over 50 musikaloppsetninger i inn- og utland, hvorav 15 var originale verk av Monn-Iversen selv. Han skrev musikken til rundt 100 TV- og filmproduksjoner, og var selv filmprodusent på 25 av dem. Og han komponerte og arrangerte mange hundre plateutgivelser.

Sverre Gunnar Haga ga i 2008 ut en uavhengig biografi om Egil Monn-Iversen med tittelen «Gudfaren Egil Monn-Iversen og spillet i kulissene.» Han sier Monn-Iversens innsats for norsk kulturliv ikke kan overdrives. Foto: Tone Georgsen

– En av de viktigste i Norge

I sin uavhengige biografi om Monn-Iversen kalte tidligere kulturjournalist i Dagbladet og informasjonssjef i Den Norske Opera & Ballett, Sverre Gunnar Haga ham selve gudfaren i norsk showbiz.

– Det er en stor personlighet og en fantastisk kulturarbeider – kanskje en av de viktigste i Norge i forrige århundre – som har gått bort. Hans innsats for norsk kulturliv kan ikke overdrives. Norsk underholdningsbransje har veldig mye å takke ham for, sier Haga til Aftenposten.

– Hvilket stykke eller forestilling var for deg hans viktigste bidrag?

– Det er med meg som for veldig mange nordmenn: Bør Børson står veldig sterkt. Både musikalen og filmversjonen er noe av det mest sjarmerende i den norske katalogen. Også «Trassvisa hennes Tora» er helt fantastisk.

Under kan du se klipp fra filmversjonen av musikalen Bør Børson jr. fra 1974, med Rolv Wesenlund i hovedrollen som Bør og Sølvi Wang som jomfru Laura Isaksen.

Bør Børson jr. – «Et lite wienerbrød»:

Kulturministeren:– En bauta har gått bort

Monn-Iversen er kjent for det norske folk som mannen med ryggen til kamera, med dirigentpinnen høyt hevet. Foruten det rent musikalske var han en sentral aktør i utformingen av moderne norsk kulturpolitikk.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland sier Monn-Iversen har betydd enormt mye for norsk kulturliv.

– I tillegg til bidragene innen musikken og filmen, hadde han sentrale posisjoner i norsk teaterliv, operaen og NRK, for å nevne noe. Det er en bauta innen kulturlivet som nå har gått bort. Mine tanker går til familie, venner og kolleger, uttaler hun til Aftenposten.

Sto bak 70-tallets største filmslagere

Noen av hans mest folkekjære, musikalske verk er «Vise for gærne jinter» til Alf Prøysens tekst, «Sonjas sang til julestjernen» med Hanne Krogh i filmen «Reisen til Julestjernen», musikalene «Ungen» og «Bør Børson jr.» og arrangementene i Thorbjørn Egners «Dyrene i Hakkebakkeskogen».

Han var produsent for en rekke suksessfilmer og sto for musikken i publikumsfavoritter som «Operasjon Løvsprett», «Fleksnes fataliteter», «Norske byggeklosser» og Oslo-jazzklassikeren «Line», samt senere tv-serier som Brødrene Dal, «Rød snø» og «Vestavind».

NRK 1977 – Liv Ullmann synger «Vise for gærne jinter»:

Mr. Melodi Grand Prix

Monn-Iversen var kapellmester under flere Melodi Grand Prix-konkurranser. Her er han med komponisten Sverre Kjelsberg (t.v.) og joikeren Mattis Hætta (t.h.), som vant den norske finalen i 1980 med låten «Sámiid ædnan». Foto: Aftenposten

Monn-Iversen var musikalsk ansvarlig i NRK – der han var fast arrangør og kapellmester under de norske Melodi Grand Prix-finalene i flere tiår.

Han var styreformann ved Den Norske Opera, arbeidet for kulturrådet og Det Norske Teatret og var musikalsk ansvarlig ved åpning- og avslutningsseremoniene under OL på Lillehammer.

The Monn Keys var på femti- og sekstitallet store både på radio, TV og på konsertarenaene. Her med medlemmene Arne Bendiksen, Sølvi Wang, Per Asplin og Oddvar Sanne i 1957. Også Nora Brockstedt og Fredrik Conradi var på et tidspunkt med i gruppen. Foto: Aftenposten

Fra NRK og Nordvisjonens nyttårsshow fra Den Norske Opera, 1964.

The Monn-Keys: Pop-medley (1964):

Monn-Iversen arbeidet tett med personligheter som Rolv Wesenlund, Einar Schanke, Thorbjørn Egner, Alf Prøysen, Pål Bang-Hansen, Arne Nordheim og Kjell Bækkelund.

Han hadde musikalske samarbeid med alle, fra Liv Ullmann og Dag Frøland til Arne Bendiksen Sissel Kyrkjebø og Bare Egil Band.

Han arranger

– Opptatt av musikernes ve og vel

En av dem som har arbeidet med Monn-Iversen siden helt i starten av sin karrière er artist og tidligere kulturminister Åse Kleveland.

– Det er veldig trist å høre at han har gått bort, sier hun til Aftenposten.

– Egil hadde et veldig bredt talent. Han var aktiv innenfor det symfoniske landskapet, og hadde samtidig en usvikelig følelse for og kjennskap til hele det populærmusikalske området. Han var dessuten veldig engasjert i musikernes ve og vel, og var opptatt av at musikere skulle organisere seg for å få bedre kår, sier Kleveland, som også var forbundsleder i Norsk Musikerforbund i flere år på 1980-tallet.

– For meg står han som et fyrtårn i utviklingen av den norske populærmusikken.

Åse Kleveland husker Monn-Iversen som et bredt talent og et fyrtårn i norsk populærmusikk. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– En av de aller største

Tidligere kulturminister, teatersjef og skuespiller Ellen Horn har samarbeidet med Monn-Iversen en rekke ganger både på Nationaltheatret og med ulike filmprosjekter.

– Som alle andre nordmenn har hans musikk angått meg og vært med meg gjennom hele min løpebane. Han har drevet med alt innen scenekunstfeltet i Norge og har laget så mange melodier som kommer til å følge oss i generasjoner, sier Horn.

– Hvor viktig har han vært i norsk kulturliv?

– Han sparte ikke på kreftene og var en energisk pådriver for musikkteater. Jeg har enorm respekt for det han har laget. Jeg vil si at han er en av de aller største, som både komponist, dirigent og arrangør. Det er sørgelig at han nå har gått ut av tiden. Men det han har skapt vil leve videre.

– Har du en spesiell favoritt?

– Det må være Hønse-Lovisas sang, «Drømmen om morrada'n» i Braaten-musikalen «Ungen». Mari Maurstad sang den så nydelig da stykket ble satt opp på Torshovteatret, sier Horn.

Kulturminister Ellen Horn og Egil Monn-Iversen (t.v.) forlater Haslum krematorium etter Ivo Caprinos bisettelse i 2001. – Det er sørgelig at han nå har gått ut av tiden, sier Horn om Monn-Iversens bortgang. Foto: Erlend Aas
Monn-Iversen med skuespiller og artist Mari Maurstad i 1983. Maurstad og Kari Stokkes ga i 1990 ut platen «Viser for gærne jinter» med Monn-Iversen-sanger. Foto: Morten Uglum / Aftenposten

Utnevnt til ridder av 1. klasse

Egil Monn-Iversen var utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og har vunnet priser som Spellemannprisens hederspris, Amanda-prisen ærespris, Edvardprisens ærespris og Aamodtstatuetten.

Egil Monn-Iversen etterlater seg barn, barnebarn og oldebarn.

Egil Monn-Iversen var fødselshjelper for Rolv Wesenlund og Harald Heide Steen. Blant annet skrev Monn-Iversen musikken til musikalen «Bør Børson jr.» og Fleksnes-serien på NRK. Bildet er tatt i 1991 Foto: Aftenposten