Streiken har rammet over 150.000 passasjerer. Siden onsdag 4. mars har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt, i tillegg til de fleste flyginger mellom Oslo, Stockholm og København.

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier flygerne har fått en nødvendig binding til morselskapet, likeverdige avtaler i Skandinavia og felles karrieremuligheter.

Nettopp flygernes ansettelsesforhold har vært et helt sentralt krav fra deres side.

— Vi har oppnådd en klar binding til morselskapet Norwegian Air Shuttle i form av juridiske og økonomiske garantier uavhengig av hvilket datterselskap pilotene er ansatt i, sier Vatnar.

Les også:

— Vi har vunnet frem på helt sentrale områder

Samtidig har flygerne ifølge Vatnar gått fra ytelse- til innskuddspensjon og akseptert en rimeligere forsikringsordning. I tillegg har de bidratt til mer fleksibel arbeidstid.

Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud, er glad streiken er over, og at alle passasjerene igjen kan komme seg dit de skal.

- Vi har vunnet fram på helt sentrale områder, men jeg beklager at passasjerene har måttet lide for at helt grunnleggende arbeidstakerrettigheter skulle komme på plass, sier han.

70 flygere gikk ut i streik lørdag 28. februar, og onsdag 4. mars ble streiken trappet opp til å omfatte samtlige 650 flygere.

Svært lettet Bjørn Kjos

— Jeg er svært lettet over at pilotstreiken nå er avblåst og at passasjerene våre endelig kan føle seg trygge på at flyene snart vil gå som normalt. Jeg er ekstremt lei meg for de problemene våre passasjerer er blitt påført som følge av pilotstreiken, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

I pressemeldingen heter det at de skandinaviske pilotene har fått en ny tariffavtale med betingelser som fortsatt er blant de beste i bransjen. Avtalen er inngått med de pilotselskapene de nå er ansatt i.

I tillegg har Norwegian-konsernet videreført en særskilt stillingsgaranti for alle pilotene som i dag er ansatt i Skandinavia. En slik garanti er unik i skandinavisk arbeidsliv og i en konkurranseutsatt bransje som luftfarten. Stillingsgarantiens varighet følger tariffavtalen for øvrig og gjelder frem til oktober 2017, skriver Norwegian.

— Selskapet er påført store økonomiske kostnader. Det har vært en meget krevende periode både for våre passasjerer og for våre mange medarbeidere som har jobbet dag og natt for å håndtere streiken og ta hånd om passasjerene på best mulig måte. Jeg er også veldig takknemlig for den tålmodigheten og støtten vi har fått fra publikum, sier Kjos.

Jussprofessor: – Totalhavari for pilotene og Parat

Jussprofessor Geir Woxholth går i en Facebook-melding tirsdag kveld langt i å si at flyverne står igjen som den tapende part etter konflikten i Norwegian.

«Her gjelder det å holde maska: Kjos legger ansiktet i alvorlige folder og sier – på spørsmålet hva de har «gitt» – at pilotene har fått «jobbgaranti» i 3 år. Som kjent var kravet ansettelse i morselskapet. En slik avtale om «jobbgaranti», er ikke verd noe ut over hva markedet til enhver tid er i stand til å bære», skriver Woxholth i Facebook-meldingen.

«Å høre at dette er «juridisk» forpliktende, er tomt vrøvl. Er krybben tom, hjelper ikke jussen det spøtt. Pilotene fikk ikke noe mer enn det selskapet tilbød for mange dager siden», melder jussprofessoren fra Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo, før han trekker en knallhard konklusjon:

«I realiteten er dette et totalhavari for pilotene og Parat.»

Leder for flyverne i Norwegian, Halvor Vatnar, understreket da avtalen ble presentert, at pilotene har fått en nødvendig binding til morselskapet, likeverdige avtaler i Skandinavia og felles karrieremuligheter.

– Naturlig med kompromiss om prinsipper

Førsteamanuensis Espen Andersen mener det hele tiden lå i kortene at det ville bli et kompromiss i de prinsipielle spørsmålene i Norwegian-konflikten.

– Pilotene har tapt på lønn og må over på innskuddspensjon, men det lå egentlig aldri i potten. På prinsippene ble det et kompromiss, sier han til NTB.

Andersen fra Handelshøyskolen BI er helt klar på at «verden går i den retningen Bjørn Kjos legger opp til», og at presset vi nå har sett i Norwegian, vil komme i alle flyselskaper.

– Parat har fått til en utsettelse på tre år, så kommer neste tariffavtale. Da er andelen av Norwegians virksomhet som er knyttet til Skandinavia og Norge mye mindre enn i dag, og flygernes forhandlingsmakt veldig mye mindre, sier han.