— Øøøøøh, kan jeg få tenke litt på svaret mens jeg går på scenen og forteller noen vitser, sier festivalsjef Yngve Eriksen og flykter opp på den provisoriske scenen på Odderøya. Der forteller han dårlige anekdoter for et publikum som stadig blir flere der de sitter på benker, stoler og gamle sofaer.

Festivalsjef Yngve Eriksen sliter med å forklare navnet på festivalen. Foto: Torgeir Eikeland

Eriksen, som trolig er byens mest raggete festivalsjef, leder i år Skvuppfestivalen for sjette gang. Tidlig på kvelden fredag var det allerede godt med folk på plass i det som best kan beskrives som et søkk i terrenget ved plenen på Odderøya. Her har Skvuppfestivalen vært arrangert siden 2012, etter at den i 2010 og 2011 ble satt opp i Posebyen. Festivalens slagord er «Bare for moro skyld», og den arrangeres både fredag og lørdag denne helga.Mens andre av byens festivaler skilter med firesifrede publikumstall regnes det som en god skvuppkveld hvis det er 150 mennesker på plass når den siste konserten spilles. Og også i år fortsetter festlighetene med Klubb-Skvupp på Vaktbua nede i bakken.

Smakløst

— Vi gikk 5000 kroner i overskudd i fjor. Men det er ingen som får penger for dette. Ikke bandene heller. Men flere av dem kommer tilbake år etter år, sier Eriksen.

— Er det ikke skammelig at ikke kunstnerne får betalt?

— Hehehe. Jeg ser poenget. Men så er jo dette her bare for moro skyld, og det ser ut til at de godtar det, sier Eriksen.

En av årsakene til at mange band godtar vilkårene kan være at de uansett aldri ville fått lov å spille noen andre steder. Bandet Teit i Tights har vært med hvert bidige år, og som navnet antyder er smakløst sceneantrekk en viktig ingrediens i sceneshowet. Teit i tights har som spesialitet å spille låter de hater.

Rytmisk utviklingshemmet

Bandet Teit i Tights ville neppe fått lov å spille et annet sted. Her er vokalist Thomas Askeland Svendsen og bassist Øystein Flemmen i smakfulle sceneantrekk. Foto: Torgeir Eikeland

— Nei, ikke snakk om at vi ville fått spille noe annet sted. Vi spiller mer på scenen enn på øvingsrommet, ler vokalist Thomas Askeland Svendsen der han sitter i backstageområdet etter konserten.- Jeg er rytmisk utviklingshemmet, men av og til treffer jeg, og da får de andre sjokk, erkjenner trommeslager Fredrik Jakobsen.

— Vi booker 40 prosent steinbra og 60 prosent tull og tøys. Det beste er når de to tingene kombineres, sier Eriksen. Høydepunktet i Skvupps historie er ifølge ham bergensbandet Ocean of Lotions konsert i 2012. — I år er det nok Depui, Johnny Kahlua og Robert Vendetta som utgjør den seriøse delen, sier Eriksen.

— Hvorfor har en slik festival overlevd i seks år?

— Fordi det kommer folk!

Erotisk novelle

— Men dette navnet?

— Du er faktisk den første journalisten som har spurt om det. Det var også det første politiet spurte om da de ringte oss opp det første året: «Hva ER Skvuppfestivalen», spurte de.

— Så ja?

— Jeg må tenke meg veldig godt om her nå.

— Kom igjen!

— Altså: hvis du googler «skvupp» kommer festivalens hjemmesider opp, og så kommer det opp noe om fødsler på mammaforum, og så var det faktisk en erotisk novelle også. Men jeg kom på navnet før jeg så dette. Du kan ikke klare å si «skvupp» uten å le litt, hevder festivalsjefen.

Radbrekking

Duoen Bossasmith ved Trine Gaussland (t.v.) og Eli van der Eynden gir sitt beste når de fremfører bossanovaversjoner av Aerosmiths-låter. Foto: Torgeir Eikeland

På scenen har duoen Bossasmith entret scenen. Eli van der Eynden og Trine Gaussland har også opptrådt på Skvupp tidligere. I fjor spilte de bossanovaversjoner av Bon Jovi-låter under navnet Bon Nova, og i år er det Aerosmiths repertoar som behørig radbrekkes. Publikum ler og koser seg når de kjenner igjen riffet til hiten «Walk this way» på Gaussland tverrfløyte.— Det er veldig mye tekst i låtene til Aerosmith, så hvis det er noen av dere som kan tekstene må dere bare synge med, oppfordrer van der Eynden fra scenen.