Denne gode fremgangen for Miljøpartiet De Grønne gir en reel innflytelse i norsk politikk. Var målingene for mai et stortingsvalg ville den røde og den blå blokken i fått rundt 80 stortingsrepresentanter hver, mens Miljøpartiet De Grønne som et blokkuavhengig parti ville fått rundt 9 stortingsrepresentanter. Blant studentene viser målingene en oppslutning til Miljøpartiet De Grønne på hele 17,3% og partiet er dermed det nest største partiet blant studentene.

Det er lite trolig man får et rød — blått samarbeid etter neste stortingsvalg. En av blokkene blir i realiteten nøtt til å be om et samarbeid med Miljøpartiet De Grønne for å få til et stadsbudsjett. Og her vil Miljøpartiet få utteling for sin grønne politikk. Noen av de viktigste sakene som vil bli lagt på vektskålen er naturvern og samferdsel.

Les også

Stadig mer av vår felles naturarv blir utsatt for sterkt press. Det har ikke vært noen tidligere epoker hvor nedbygging av naturen har vært så rask og stor som akkurat nå. En styrking av Naturmangfoldsloven er dermed viktig for å kunne bevare naturen for våre etterkommere. Utvidelse av eksisterende og nye naturreservater er derfor svært viktig lokalpolitikk. Opprettelse av den første nasjonalpark i Vest-Agder er også en viktig sak.

Utbygging av gigantiske industrianlegg i norsk natur for vindgeneratoranlegg, samt nye store veiprosjekter med tilhørende tilførselsveier og trafikknutepunkter, er en stor trussel mot naturområder som edelløvskog, urskog, vernede vassdrag, våtmarker, naturreservater med høy forekomst av rødlistearter. Vindgeneratorer vil kunne være miljøvennlige som havvindanlegg og mindre gårdsvindgeneratorer.

Miljøpartiet er sterkt kritisk til ny ringvei rundt Kristiansand samt ny firefelts Europavei til Stavanger. Med en god samferdsel vil vi flytte tungtransporten fra Europaveiene til maritim godstransport samt godstransport på jernbane. Et slikt tiltak vil i seg selv føre til at behovet til ny Europavei faller bort.

Kostnaden per kilometer vil fort bli halvparten av hva det vil koste å bygge en ny firefelts Europavei.

For at satsningen på ny Europavei skal være samfunnsøkonomisk nyttig benytter man en beregningsmodell med en nedbetalingstid på 75 år. Ny samferdselsteknologi tilkommer stadig og samfunnet kan ha helt andre behov enn vei allerede etter 30 år. Vi mener at slike store samfunnsprosjekter ikke må gjennomføres hvis de ikke kan vise en positiv samfunnsøkonomisk nytte innen 25 år.

En god miljøvennlig samferdselspolitikk vil etter vår vurdering være en ny høyhastighetsjernbane fra Oslo til Stavanger via Kristiansand med mulighet for flere stopp langs de sørnorske kystkommunene. Kostnaden per kilometer vil fort bli halvparten av hva det vil koste å bygge en ny firefelts Europavei.

Vi mener også at vedlikeholdet av eksisterende Europavei er forsømt og mindre utbedringer er nødvendig for at Europaveien skal være en viktig transportåre frem til en miljøvennlig samferdsel med maritim godstransport og høyhastighetsjernbane for persontransport er etablert.

For at den røde eller blå blokken skal få vedtatt et stadsbudsjett etter neste Stortingsvalg, vil Miljøpartiet De Grønne forlange bedre naturvern gjennom betydelig mer areal til naturreservater, stans i nedbygging av jordbruksareal, stans i utbygging av nye motorveier, bevilgninger til nye høyhastighetsjernbaner, gode ordninger for fordelaktig og lønnsom maritim godstransport og godstransport på jernbane.

Til høsten stiller Miljøpartiet De Grønne lister i 10 kommuner i Vest Agder.

Innlegget er forkortet. Red