Selskapet har tatt over den lite ærefulle plasseringen fra Ryanair, viser en gjennomgang magasinene Vagabond og Råd & Rön har gjort. 34 ganger har Norwegian unnlatt å betale erstatning til tross for nemndas anbefaling. 32 av tilfellene handler om forsinkelser. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mener selskapet burde betalt ut rundt 400.000 svenske kroner i erstatning.

Norwegian sier verstingplassen skyldes problemer med en ny flytype, som ble levert uten å ha vært testet i kommersiell trafikk. Problemer med selskapets Dreamliner-fly fra Boeing har ført til forsinkelser for mange reisende.

— Vi har ikke fulgt nemndas anbefalinger fordi det har vært snakk om forsinkelser som skyldes produksjonsfeil. EU-domstolen har sagt at produksjonsfeil er en ekstraordinær omstendighet, og dermed bortfaller de reisendes rett til erstatning, forklarer selskapets informasjonssjef i Sverige, Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hun sier selskapet i de aktuelle sakene har vært uenig i nemndas vurdering, men at de ellers alltid følger anbefalingene fra ARN. (©NTB)