Der har man inngått samarbeid med det tyske firmaet Micropaint om såkalt «smart repair» av mindre skader på biler. Ifølge Peder Sangvik hos Bay Auto betyr det at enkle karosserireparasjoner kan gjøres til langt levere priser enn vanlig. Og at bilen som oftest blir ferdig på dagen.

En kjempespennende utfordring å jobbe på denne måten

Geir Fjermeros billakkerer

«Smart repair» har spredd seg til en rekke land de siste årene. Og det går i korthet ut på det som kalles spot repair, lakkfri enkel bulkoppretting, enkle felgreparasjoner og renovering av lykteglass i plast.

Kostbare riper

— Ei ripe i lakken kan raskt komme på 10.-12.000 kroner å fjerne dersom hele skjermen skal lakkeres på nytt, sier Sangvik.

I stedet velger billakkereren ut et lite felt rundt ripen og behandler bare dette.

— Kundene er fornøyde, de hevder de ikke kan se forskjell mellom det nylakkerte området og resten av bilen. Og spesielt fornøyd blir de når regningen lyder på bare 2-3000 kroner, legger han til.

Avdelingsleder Peder Sangvik hos Bay Auto viser fram det store utvalget av småflasker med lakk som brukes for å oppnå et best mulig resultat. Foto: Tor Mjaaland

Også forbruket av materiell går vesentlig ned fordi man nøyer seg med å bruke noen få milliliter lakk, mens man vanligvis blander flere desiliter når en større del av bilen skal lakkeres.

Spennende utfordring

Billakkerer Geir Fjermeros var i full gang med å fjerne diverse riper på bakskjermen på en godt plastinnpakket VW Golf da vi møtte ham. — En kjempespennende utfordring å jobbe på denne måten, slår Fjermeros fast og legger til:

— Så blir kundene så blide når de får høre hva det koster.

Fargenyansene er ikke store, men viktige for å få det lakkerte området til å bli mest mulig likt resten av bilen. Foto: Tor Mjaaland

Ved hjelp av metallstenger foretas såkalt lakkfri bulkoppretting. Oppretteren bruker stengene innenfra i bilen og kommer til bak bulken, eller han bruker sugekopper for å trekke den ut. — Alternativet er å rette opp, sparkle og lakkere et større område, noe som selvsagt tar lengre tid og blir langt dyrere, sier Sangvik og legger til at en slik bulk-retting bare kan skje der det ikke er sprekker i lakken etter skaden.

Lykteglass

Med felger som kan koste opp mot 12.000 kroner for en eneste en, kan det også være lønnsomt å utbedre såkalte fortauskantskader i stedet for å kjøpe ny felg.

Ei ripe i lakken kan raskt komme på 10.-12.000 kroner å fjerne

Peder Sangvik avdelingsleder

— Dagens «lykteglass» i plast blir med tiden matte og fulle av riper. Vi sliper de ned, polerer og legger på nytt filter og øker dermed lyskvaliteten betraktelig, sier Sangvik som tror at behovet for smarte reparasjoner bare vil øke i tiden fremover.

— Trange parkeringshus blir det flere og flere av. Og det skjer jo ikke sjelden at du kommer tilbake til bilen og oppdager at en annen bilist har vært borti bilen din og forsvunnet fra stedet. I stedet for å kjøre rundt med riper i lakken, kan disse fjernes for en relativt rimelig penge, mener avdelingslederen hos Bay Auto som tror at leasingbilmarkedet kan bli viktig for Micropaint-firmaet.

— Mange har opplevd at det kan bli svært kostbart å tilbakelevere en leasingbil som har diverse småskader. Fjerning av riper og mindre bulker kan spare kunden som skal levere inn bilen for store summer, mener avdelingsleder Peder Sangvik.