Slik det ser ut nå, er det kun Frp, Pensjonistpartiet og Demokratene som sier et klart nei til bomstasjoner rundt Sørlandsparken. De har til sammen sju representanter i bystyret.

— Oddsene er nok i vår disfavør. Men vi håper i det minste at det blir en skikkelig utredning om dette, så vi får se hva konsekvensene blir for Sørlandsparken, sier Stian Storbukås, gruppeleder i Frp.

Leder i byutviklingsstyret og gruppeleder i Frp, Stian Storbukås, tror at flertallet i bystyret vil støtte forslaget om bomstasjoner rundt Sørlandsparken. Selv er han motstander. Foto: Kjetil Reite

Han er skuffet over at både varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) og ordfører Harald Furre (H)er positive til at også Sørlandsparken får bomstasjoner når dagens bompengeperiode avløses av en bymiljøavtale. Det skjer trolig i 2018. Det samme er Vidar Kleppe, gruppeleder i Demokratene.

— Det er skremmende at Høyre nå skal ha bomring rundt Sørlandsparken. De var i sin tid mot rushtidsavgift, men når de får makt, er de som alle andre, sier Kleppe.

Får støtte

I tillegg til ordfører og varaordfører, støtter også gruppelederne i SV, Miljøpartiet, Venstre og Rødt forslaget om bomstasjoner. Til sammen har disse partiene flertall i bystyret.

— Dette er lovende takter fra Høyre. Nå blir det spennende å se om høyresiden, for en gangs skyld, også vil fremme andre miljøtiltak, sier SVs gruppeleder Melissa Jocelyn Lesamana.

Halvor Fjermeros, gruppeleder i Rødt, er glad for at en gammel kampsak for partiet kan få flertall, Foto: Jon Anders Skau

Halvor Fjermeros, gruppeleder i Rødt, sier dette:

— Vi var tydelige på dette allerede på 90-tallet, så Rødt vil støtte bomstasjoner. Men det er paradoksalt at Høyre kommer med dette nå, etter å ha stått i spissen for å etablere Sørlandsparken.

Miljøtiltak

Det er langt fram til en eventuell etablering av bommer. Forslaget er ennå ikke fremmet for bystyret, og det er en lang beslutningsprosess der både Samferdselsdepartementet, fylkestinget og Stortinget skal si sitt.

Forslaget er heller ikke gruppebehandlet i KrF og Høyre.

Men partiene som har støttet bomstasjoner, håper signalene fra Furre og Kristiansen betyr mindre satsing på vei og mer på kollektiv.

Marte Rostvåg Ulltveit- Moe (MdG) håper flere bomstasjoner også betyr mer penger til å drifte kollektivtrafikken i Kristiansand. Foto: Jon Anders Skau

— Vi jobber for at en stor del av bompengene skal gå til å finansiere et bedre busstilbud slik at mange flere kan reise kollektivt og de som må kjøre bil, slipper kø. Da er det åpenbart smart å sørge for at Norges største kjøpesenter ikke lenger har særfordeler fremfor Kvadraturen. Det er gledelig at også varaordføreren og ordføreren har skjønt det, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, gruppeleder i De Grønne.

Gruppeleder i Venstre, Ivar Bergundhaugen, mener det er nokså innlysende at det kreves en ny plassering av bomstasjonen. Det inkluderer også Sørlandsparken.

— Til nå har det vært oss småpartiene som har støttet dette, men nå kan vi få med oss flere. Det kan bli veldig bra, sier Bergundhaugen.

Konsekvenser

I Ap og Sp vil ikke gruppelederne si noe nå om de ønsker bomstasjoner. Men motstanderne frykter at også disse partiene blir med på å danne et flertall for bommer rundt Sørlandsparken.

— Jeg er overrasket over at så mange politikere er så klare som de er, for det har store konsekvenser å sette opp en bomring. Det er 6000 arbeidsplasser som allerede er truet, sier Stian Storbukås.

Motstanderne kjøper heller ikke argumentet om at det kreves en mer rettferdig fordeling.

— Når politikerne trekker fram argumenter om rettferdighet når det dreier seg om skatter og avgifter, skal man være svært på vakt