— Det er fullstendig anarki. Når jeg lager musikkvideoer har jeg ingen plan, ikke noe manus, og som regel ikke noe budsjett. Det er én mann og ett kamera, sier Terje Dragseth.

I tillegg til å være poet, og musiker i I Sing My Body Electric, produserer Dragseth musikkvideoer. Han har blant annet laget musikkvideoer for Hanne Kolstø, Tenderleaves og The Moen.

Nærum spiser burger

Tirsdag inviterte Sørnorsk filmsenter til seminar om musikkvideoer. Der viste blant annet Dragseth musikkvideoen «Mye bedre nå».

Terje Dragseth oppfordrer artister til å eksperimentere når de skal lage musikkvideoer. Foto: Arkivfoto

— Det er en hyllest til et klipp fra «66 scenes from America», der Andy Warhol spiser en hamburger. Jeg fikk teksten fra Knut Nærum, spilte den inn sammen med Morten Martens, og dro til Oslo og filmet Knut Nærum som spiste en hamburger i et take, fortalte Dragseth om videoens tilblivelse.Han har en klar oppfordring til artister som vil lage musikkvideo:

- Bare ta en Iphone og eksperimenter. Du kan, filme, redigere og legge musikk på Iphonen din, og legge det rett ut på nett.

Filmer ikke med Iphone

Komponist Nicholas Sillitoe har en litt annen tilnærming. Han fortalte om hvordan den 28 minutter lange konsertvideoen med Anne Marie Almedal, «Live at Aladdin», ble til, samt musikkvideoen «Winter Song». Førstnevnte hadde et budsjett på 250.000 kroner. Sistnevnte 30.000. — Jeg må virke som en snobb i forhold til de andre filmene som er vist. Jeg mener at man skal sikte mot skyhøy kvalitet uansett budsjett. Men uten et budsjett kan du ikke realisere en kommersiell ambisjon. Jeg ville aldri filmet en musikkvideo med en Iphone og lagt det ut på Youtube. Det er verken bra for meg eller for artisten.

— Be om hjelp

Da «Winter Song» ble til, fikk produksjonsteamet bo gratis på hotell mot at hotellets logo ble brukt i filmen.

- Jeg er brite, og er ikke redd for å be næringslivet om hjelp. I Storbritannia finnes det ikke støtteordninger. Men i Norge vil ikke kunstnere be næringslivet om hjelp, kanskje fordi de er redde for å selge seg. Det er dumt, for man kan får gjort veldig mye med hjelp fra næringslivet, sier Nicholas Sillitoe.

Nicholas Sillitoe mener musikkvideoer bør ha en komerisell ambisjon. Her sammen med kona Anne Marie Almedal. Foto: Arkivfoto

Sillitoe er opptatt av hvordan en musikkvideo skal brukes.— Laster du den opp på Youtube tjener du ikke noe på det. «Live på Aladdin» hadde vi en plan med. Vi ville at den kunne sendes til agenter som booker artister til konserter, vi ville få den vist på tv, og vi ville selge den som DVD. Det klarte vi. Og alt er gjort fra Sørlandet.

Kirsten Bonnén Rask er leder for Sørnorsk Filmsenter Foto: Arkivfoto

Leder for Sørnorsk filmsenter, Kirsten Bonnén Rask, sier til Fædrelandsvennen at de jevnlig arrangerer slike temakvelder. — Nå ble det musikkvideoer. Det er som et stebarn, for Sørnorsk filmsenter støtter egentlig ikke musikkvideoer. Og Sørf har ikke midler til å støtte musikkvideoer de heller. Nå skal vi se på om vi kan få til en ordning for musikkvideoer, sier hun.

Til helga viser Sørnorsk filmsenter kortfilmer og dokumentarer fra regionen. I tillegg blir det prisutdeling på Aladdin.