Eksteriørbilde tatt ved oppussing av slakterforretningen på 1950-tallet. Foto: Privat

KRISTIANSAND: — Om det er noen hus som står i veien vil jeg tro at vårt hus ligger mest utsatt til. Vi har fått tilsendt et skriv om at regulering nå igangsettes, og vil be kommunen om et møte for å få klarlagt akkurat det. Vi er veldig spent på hva de tenker, sier Mary-Ann Hjemdahl (48) til Fædrelandsvennen.

Tre generasjoner bor i det nær hundre år gamle huset som fram til 1985 hadde slakterbutikk i første etasje og pølsemakeri i kjelleren.

Hennes farfar, Tønnes Johan Hjemdahl, kjøpte Østerveien 19 i 1939 og etablerte utsalget. Huset ligger i krysset ved Torridalsveien, og ble opprinnelig bygd som bolig for postmesteren i Oddernes kommune.

Bilde av Kristiansands første rundkjøring på 1950-tallet, med Hjemdahls slakteri til venstre. Foto: Privat

— Gir økt bilismeBeboere på Rundingen har etablert Facebook-gruppe for å engasjere seg mot økt biltrafikk over Lund torv.

Bildet viser «verdens lengste servelatpølse» på fire meter i hagen til Østerveien 19 i 1954. Foto: Privat

— Hvis kommunens plan er at trafikken i området skal reduseres til fordel for fotgjengere, syklister og busser, er ikke rundkjøring noen optimal løsning. Det vil bare legge til rette for økt bilisme, mener Hjemdahl. Hun sier det kjøres fort og at fotgjengerovergangene føles utrygge, spesielt for de minste på skolevei.

Daværende E 18 i Østerveien ble utvidet til fire felt fra 1964. - På det meste telte veivesenet 27.000 biler forbi her, minnes Hans Jørgen Hjemdahl (81), som drev slakterforretningen i perioden 1975-85.

Til tross for at E 18 ble flyttet til Oddernesbroa tidlig på 1970-tallet, har Lund torv beholdt preget som trafikkmaskin.

By- og miljøutvalget har sendt planprogram for Lund torv ut på høring, som er første trinn i en reguleringsprosess.

— Vi er positive til at kommunen igangsetter regulering for å få ned trafikken, og synes det er fine vyer om at Østerveien skal bli den nye Universitetsveien. Vårt håp er også at Lundsbroa kun skal være for buss, sykkel og gange. I dag er det enormt med trafikk over broa, påpeker Mary-Ann Hjemdahl.

Interiørbilde tatt ved oppussing av slakterforretningen på 1950-tallet. Foto: Privat

Tar stilling over påskeMålsettingen er at Lund torv skal bli et urbant strøksom utvikles med høyhus og trivelige oppholds— og parkarealer på gateplan.

- Veivesenet har så vidt startet å se på ulike løsninger. Hvis en skal legge inn en rundkjøring gir det et visst arealbehov, men det er ikke nødvendigvis det man ønsker for et så bynært område. Rundkjøring er en veldig lite urban måte å løse trafikken på, sier saksbehandler Elin Aabel Bergland fra planavdelingen i Kristiansand kommune.

Tvert imot ønsker både kommune og veivesen, så langt som mulig, å prioritere buss og myke trafikanter ved Rundingen.

Dette er familien Hjemdahls hus sentralt ved Lund torv. Foto: Vegard Damsgaard

Et argument mot rundkjøring er at bussene ikke trives spesielt godt i dem, men planleggerne vil ikke forskuttere hvilken løsning som blir valgt.— Etter påske skal vi se på trafikktallene; hvor trafikken går og hvor den bør ledes. Når vi vet hvor mye trafikk som skal gjennom området, vet vi også hva vi skal dimensjonere for, sier Bergland.

Tviler på rundkjøring

Veivesenet gjennomførte i februar telling av all trafikk over Lund torv, og rapporten ventes om kort tid. Rundkjøring er ett alternativ, men sannsynligheten for at denne blir realisert skal være heller liten.

Men hvis det skjer, vil boliger være i faresonen. En ny rundkjøring blir nødvendigvis større enn den som var der i gamle dager - byens første rundkjøring anlagt etter krigen, som besto til 1960-tallet.

Sentralt i forgrunnen i dette flyfotoet ses Lund torv med familien Hjemdahls bolig innringet. Foto: Reidar Kollstad

— Vi sitter med noen skisser. Hvis vi lager ei rundkjøring er det vanskelig uten å ta noe av det rundt. Men rundkjøring tror jeg ikke det blir, uttaler Toni Sinnes, som representerer Statens vegvesen i planleggingen av Lund torv. Veibredden blir trolig utvidet for busser og myke trafikanter og innskrenket for personbiler, som i dag har opptil fire felt.

En telling fra 2013 viste at 17.000 biler kjører Østerveien nedenfor Rundingen i døgnet. I tillegg kommer 900 busser.

Torsdag i neste uke arrangerer byplanleggerne folkemøte for beboere og grunneiere rundt Lund torv. Etter planen vedtar bystyret reguleringsplanen til høsten neste år.