— Det skal i utgangspunktet mye til for at du ikke har rett på standardkompensasjon. Streik og ekstremvær, slik at flyene må stå på bakken, er blant noen få unntak, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Det var Forbrukerrådet som tok initiativ til møtet med Norwegian for å få bedre innsikt i hva slags informasjon selskapet ga sine passasjerer da mange flyavganger ble kansellert tidligere i sommer. Ifølge EU-forordningen har flyselskapene et informasjonskrav når slike hendelser oppstår.

— Norwegian ser ut til å være enige med Forbrukerrådet om at rundt 20 kanselleringer var innenfor selskapets kontroll, og så har vi ulikt syn på enkeltsaker, sier Flønes.

Problemene for flere tusen Norwegian-reisende oppsto i starten av juli som følge av at en overtidsavtale mellom flyselskapet og pilotene utløp. Etter et over åtte timer langt møte 6. juni ble ledelsen og fagforeningen Parat enige om en ny avtale som gjelder ut året. I tillegg skal det ansattes minst 50 ny piloter.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian betegner overfor NTB møtet torsdag som konstruktivt. (©NTB)