Du merker raskt at franskmennene har vært på jakt etter godfølelsen når de har konstruert denne bilen. Utvendig er DS5 blitt kalt «et smykke på hjul», ikke noe å skamme seg over, akkurat. Vil tro naboen kikker et par ganger ekstra på den foreløpige storebroren i DS-familien, om du parkerer i gata.

DS5 kom på markedet i Norge i fjor høst. Da var Citroën-navnet på DS-utgavene borte for godt. Foto: Tor Mjaaland

Innvendig har Citroën kanskje vært enda litt dristigere. Vingene utvendig mangler riktignok, men du føler at du sitter i cockpiten i et fly når du tar plass i førersetet. Design, utførelsen av knappene på midtkonsoll og takkonsoll som splitter fremre del av glasstaket, er tøffe og dristige detaljer. De små sidevinduene kler bilen, men bidrar også til sidesyn og sikkerhet.

DS skal være et premiumalternativ

Einar Kolstad, salgssjef Abrahamsens Auto

Spesialister

Setene, vi forsøkte bare de foran, er knallgode. I testbilen der det formelig bugnet av utstyr, var det også innlagt massasje for føreren. Og med mulig forlengelse av sitteputen, vil jeg tro at også folk godt over mine 176 cm vil finne komfortabel kjørestilling.

Design og detaljer er viktig på DS-utgavene. Legg merke til det lille sidevinduet foran. Foto: Tor Mjaaland

Dieselmotorer er PSA-gruppen verdensledende på og leverer til en rekke andre bilmerker. 180-hesteren vi forsøkte var superrask, og vel så det, men samtidig stillegående. Velger du den, må du ut med rundt halvmillionen, som sagt fullstappet av utstyr.

DS 4 crossback, en tøffing i DS-familien. Foto: Tor Mjaaland

Nøyer du deg med en 120 hester, som burde holde greit i forhold til bilens størrelse, er startprisen på 314.900 kroner. DS5 leveres også med 165 hester bensinturbo og som firehjulsdrevet hybrid med 163 dieselhester og elmotor på 37 hk. Takket være norske avgifter er prisen lavere enn for 180-hesteren, 474.900 kroner. Da får du også økt vinterfremkommelighet, og du har en dieselmotor som går langt mer økonomisk enn de store bensinmotorene du finner i en del ladbare hybrider.

I 2020 vil DS-merket bestå av seks helt nye modeller

Ranveig Sonju, informasjonsjef Citroen Norge

Treffe flere

DS-navnet kommer fra den berømte «Padda» som i fjor hadde 60-års jubileum. Men i DS5 er det ikke mye «padde» å se. I så fall må den ha blitt kysset ettertrykkelig.

Også det ikke helt runde rattet skiller seg ut fra mange andre biler. Foto: Tor Mjaaland

Kjøreegenskapene er ikke så franske som vi ofte møtte i tidligere modeller fra vinlandet i sør. DS5 går som en normal bil, er passe stiv og samtidig lettkjørt.

Også bakerst er DS5 annerledes med todelt vindu der du også får med deg litt av himmelen. Men utsikten bakover kunne nok likevel vært bedre. Foto: Tor Mjaaland

Arkitekter, designere og noen lærere elsket visstnok gamle «Padda». DS5, som nå følges av en rekke DS-modeller, er en bil som burde treffe flere yrkesgrupper, om salget skal øke noe. Bilister som kanskje heller lytter til jazz når de kjører enn på danseband og norsktopp. Og som er på jakt etter godfølelsen.

Mye Citroen

Raffinement, avant garde, design, eksklusivitet og franske røtter er luftige stikkord bak det nye, franske bilmerket DS. Synes du at du har sett bilen før?

Setene i DS5 får toppkarakter. Med innlagt massasje i testbilen. Foto: Tor Mjaaland

Ja, helt riktig. For det er bøttevis med Citroën i merket som gikk fra å være et undermerke under Citroën til i fjor å bli et eget frittstående bilmerke. Og kjenner du bilhistorien og spesielt den franske delen, så vet du kanskje at 60 år har gått siden en av bilhistoriens mest særegne modeller debuterte. Da snakker vi om «Padda», som den ofte ble kalt i Norge, rette navnet var Citroën DS. Den var både spesiell, langt fremme for sin tid når det gjaldt teknikk og design og har altså gitt navnet til et nytt bilmerke der du tydelig ser at det er Citroën-modeller med litt ekstra du får.

Premium

— DS skal være et premiumalternativ i PSA-familien, sier Einar Kolstad, salgssjef hos Abrahamsens Auto, som er en av Citroen-forhandlerne som skal ha DS i sortimentet. PSA-gruppen leverer som kjent Citroën og Peugeot fra før av, og strategien skal være å ta opp kampen med tyske bilprodusenter som Volkswagen-konsernet som lager Skoda, VW og Audi, med sistnevnte som såkalt premiummerke. Hos PSA er rangeringen Citroen, Peugeot, DS, fra det folkelige til det mer raffinerte.

Flere modeller

I dag har DS tre modeller, DS3, DS4 og DS5 men får snart følge av flere. Dagens modeller er basert på eksisterende Citroën-utgaver. I framtiden skal DS-bilene stå mer på egne bein. Planen er at det kommer en mellomstor SUV i 2018 og en liten SUV og en stor sedan i 2019. DS5 kom i 2015 som første bil i DS-serien, nylig kom DS4, og så er det klart for DS3 i ny drakt i august i år.

— DS-bilene bygges på Citroën-plattformer, men utstyres ekstra, får et mer eksklusivt preg og skal appellere til folks følelser når de skal velge bil. Og siste nytt når det gjelder teknologi, vil du finne først i DS-merket, sier Einar Kolstad.

Og fremtidens design og teknologi fikk vi se på fjorårets Geneve-utstilling der DS viste konseptbilen Divine, som skal gi en pekepinn på hva vi kan vente oss fra merket de kommende årene. En av målsettingene skal være å bli store på det viktige, kinesiske markedet. Men selvsagt også å lykkes i Europa, blir helt sentralt for DS.

Gudinnen

DS er ifølge informasjonsjef Ranveig Sonju i Citroën Norge forkortelse for Different Spirit, men først og fremst henspiller altså bokstavene til den originale DS fra 1955. Da stod DS det franske ordet déesse, som betyr gudinne.

Konseptbilen DS E-Tense ble vist frem på bilutstillingen i Geneve. Foto: Citroen

— På bilutstillingen i Genève i mars i år ble DS E-Tense vist frem. Denne bilen er mer enn bare et konsept, det er en bil som viser føringene for de fremtidige modellene fra DS, sier Sonju og legger til at det fra årsskiftet 2017/18 vil komme helt nye DS-modeller. - I 2020 vil DS bestå av seks helt nye modeller som vil dekke alle segmenter, inkludert 4x4, elektrisk og plug-in, og som vil representere fransk høyteknologi på sitt aller beste, lover info-sjefen i Citroën Norge.

Fakta DS5:

Bil: DS5

Pris: Fra kl 314.900,-. Kjørt bil: 501.600,- Motor: 180 hk turbo diesel

Dreiemoment: 400 Nm

0-100 km/t: 9,9 sek

Forbruk blandet: 0,44 l/mil

Utslipp: 113 gram CO2/km

Lengde/bredde/høyde: 453cm/187 cm/154 cm

Bagasjerom: 465 liter

Vekt: 1540 kg