KRISTIANSAND: — En!

— Jeg er her.

— To!

— Hallo, hallo.

En time før forestillingen starter, er det lydsjekk på scenen i Teater- og Operasalen.

Inspisient Tor Anders Aadalen holder kontroll på forestillingen i det lille buret sitt bak scenen. Foto: Sondre Steen Holvik

Inspisient Tor Anders Aadalen sjekker at alle skuespillerne har lyd i mikrofonene sine. Fra et lite bur bak scenen sitter han og følger med på forestillingen på en skjerm og passer på at alt går som det skal. For det er mange personer å holde styr på, og som skal være på rett sted til rett tid.

— Hektisk

33 skuespillere på scenen, 38 musikere i orkestergrava og 18 mennesker i ulike støttefunksjoner bak scenen. Noen styrer lyd og lys. Noen hår og sminke. Det er påkledere, rekvisitører og selvfølgelig en mann som passer på kulissene som senkes opp og ned fra taket. Alt er helautomatisert og styres med en datamaskin.

— Hvis alt går som det skal, er det hektisk. Men alle vet hvor de skal stå og hva de skal gjøre, forteller Aadalen om jobben bak kulissene.

Men uforutsette ting kan skje. En søm som rakner eller en rekvisitt som mangler.

— Da prøver vi å ordne det på stedet, eller så bare lar vi stykket gå videre. Er det noe stort som skjer, som for eksempel at en av kulissene som skal senkes ned fra taket sitter fast, må vi vurdere om vi skal stoppe forestillingen. Men det er veldig sjeldent at det skjer, forteller han.

Før forestillingen starter, samles alle til en lydsjekk på scenen. Totalt er det 33 mennesker på scenen i løpet av forestillingen. Foto: Sondre Steen Holvik

Så langt har det ikke vært noen stopp i «The Sound of Music» som er halvveis inne i spilletiden. 17. juni er siste dag. Da har forestillingen blitt satt opp 44 ganger, inkludert en egen veldedighetsforestilling der alt overskuddet går til Leger uten grenser.

— Vil ha flere

14.500 har så langt kjøpt billetter. Når siste forestilling er slutt, regner Kilden med at mellom 16.000 og 17.000 har kjøpt billett. I så fall havner «The Sound of Music» på listen over Kildens tre mest sette forestillinger, kun slått av «Les Miserables» (23.000) og «West Side Story» (24.000).

Salgs- og markedssjef Janneke Aulie mener likevel at flere burde fått med seg musikalen.

— Den hadde fortjent 20.000. Våre analyser viser at det er mest folk fra Kristiansand som har kjøpt billetter, og i mindre grad publikum fra kommunene rundt Kristiansand.

Det skorter også på besøk fra andre deler av landet, til tross for at VG trillet 5 på terningen. Aulie peker også på en annen grunn til at det er færre besøkende enn det Kilden hadde håpet på - musikalen ble satt opp i konsertversjon i 2014 med Maria Arredondo og Torstein Sødal. Muligens kom fullskala-musikalen for tett på nå i 2016, men det er ikke godt å vite.

Fra salen lever publikum seg inn i musikken og historien til "The Sound of Music". De merker ikke noe til alt som skjer bak scenen. Foto: Sondre Steen Holvik

— Forsiktig publikum

Når Fædrelandsvennen blir med bak kulissene en helt vanlig fredag, er salen med plass til 672 mennesker halvfull. Publikum humrer av morsomhetene og klapper mellom hver scene. Hovedrolleinnehaver Eir Inderhaug synes publikum er helt forskjellig hver gang.

Nonnekoret varmer opp før forestillingen begynner. Foto: Sondre Steen Holvik
Ulla Marie Broch som spiller baronesse Elsa Schraeder får en liten massasje av Øystein Wiik som spiller Kaptein von Trapp under lydsjekken. Foto: Sondre Steen Holvik
Eir Inderhaug står for forestillingens raske kostymeskift. På bare noen sekunder får hun hjelp av tre mennesker til å komme seg ut av en ullkjole, inn i en brudekjole, og på med brudesløret. Foto: Sondre Steen Holvik

— Det er jo litt rart, for vi er jo de samme på scenen, sier hun.Også synes hun kanskje kristiansandspublikummet er litt mer forsiktige enn i hovedstaden. De ler og klapper ikke fullt så høyt.

- Hvordan har dere det bak scenen?

— Vi har det veldig fint. Alle vet hvor de skal stå og hva de skal gjøre. Det har jo satt seg nå som vi har gjort det noen ganger.

- På premieren da?

— Da var det mer hektisk! Da var jeg skikkelig svett, sier Inderhaug som står for forestillingens raskeste kostymeskifte.

12 sekunders skift

I andre akt, etter at Maria og kaptein von Trapp har forlovet seg, løper hun inn bak scenen. Der venter to påkledere og en maskør. På 12 sekunder får de henne ut av ullkjolen, inn i en brudekjole, og på med brudesløret som festes med magneter. Det er slettes ikke tid til å feste noe hår med hårnåler. Og svisj, så fyker Eir Inderhaug ut på scenen igjen.

I mørket bak scenen er det en munter stemning i det som ser ut som et lite kaos. Kostymer går av og på og frisyrer rettes på. Noen av statistene øver på noen dansetrinn og gjør litt yoga for å varme opp musklene. Rekvisitter tas i mot, legges på plass og klargjøres. Så, noen minutter før en skuespiller skal på scenen, strammer han eller hun seg opp i lyset fra scenen, og gjør seg klar for sin entré.

Skuespillerne strammer seg opp i scenelyset minutter før de entrer scenen. Foto: Sondre Steen Holvik

Stolt nanny

Når de seks yngste von Trapp-barna kommer løpende fra scenen, er det «nannyen» Maria Elise Thorkildsen som tar dem i mot. Hennes jobb er å passe på at barna kommer ut på scenen til riktig tid. Når de kommer tilbake gir hun dem en tommel opp og en god klem.

— Jeg blir så rørt hver gang jeg ser dem på scenen. De er så flinke, sier hun.

Maria Elise Thorkildsen har ansvar for å passe på de seks yngste von Trapp-barna (Martin Fidjeland, Agnes Aarsland, Halvard Andreas Omestad, Cornelia Brekke, Nina Gran Kvaase og Linnea Sunde Mortensen). Her varmer de opp til forestillingen. Underveis passer Maria på at barna kommer inn på scenen til riktig tid. Foto: Sondre Steen Holvik

Det er tre lag med von Trapp-barn i forestillingene, som roterer på å spille i helgene. Før forestillingen begynner, har Thorkildsen og barna faste oppvarmingsrutiner. De står i ring og synger og danser.

Ina Maria Brekke som spiller Liesel, fikser litt på håret. Foto: Sondre Steen Holvik

— Vi gjør det for at kroppene skal være varme når vi skal danse på scenen.- Også må vi varme opp stemmen slik at den ikke brekker når vi synger.

— Vi har det veldig gøy, forteller de seks von Trapp-barna, smilende fra øre til øre.

— Og Maria er veldig snill. Hun passer på oss når vi blir syke, sier minstejenta Linnea Sunde Mortensen, som faktisk ble syk under en forestilling.

Men nå er hun frisk igjen. Og synes som de andre barna at det helt topp å være med i «The Sound of Music».