På grunn av finanskrisen hadde mange butikker trengt solide inntekter fra julehandelen til å forbedre et allerede svakt årsresultat. Og mange håpet at kundene skulle strømmene til da startskuddet gikk for årets romjulssalg fredag.Noen butikker åpnet så tidlig som halv seks fredag morgen, og andre lokket med solide avslag på opptil 70 prosent.

Blant annet fristet varehuskjeden JC Penney med 70 prosent avslag på gullsmykker. Også kjeder som Macy's og Ann Taylor kuttet prisene kraftig.

Men forbrukerne, som allerede før jul ble tilbudt nedsatte priser på en rekke varer, fortsetter å være tilbakeholdne i pengebruken, ifølge SpendingPulse, som har beregnet forbruket i detaljhandelen siden 2002. Amerikanske forbrukere brukte 20 prosent mindre på klær, elektroniske varer og smykker i november og desember sammenlignet med i fjor, ifølge anslag offentliggjort fredag. (©NTB)