Den amerikanske datagiganten, som for bare noen år siden var verdens største produsent av PC-er, taper i konkurransen med de nye nettbrettene og mobiltelefonene, de såkalte smarttelefonene.

Dell solgte 9,5 millioner PC-er i selskapets fjerde kvartal i fjor. Det er 2,5 millioner færre PC-er enn i samme periode i 2011. ## Oppkjøpsforsøket

Nedgangen er på 21 prosent, ifølge tall fra det amerikanske analyseselskapet IDC (International Data Corporation).

Dell-gründeren og storaksjonæren Michael Dell vil kjøpe tilbake alle aksjene i selskapet og ta det av børs. Dell har fått med seg oppkjøpsselskapet Silver Lake og Microsoft i forsøket på å overta full kontroll med selskapet.

Taus gründer

Til nå har gründeren vært svært hemmelighetsfull om hva han har tenkt å gjøre for å ta opp konkurransen fra nettbrettene og smarttelefonene.

Investorer og analytikere hadde ventet mer informasjon om omstillingsplanene da selskapet offentliggjorde regnskapet etter børsslutt i New York tirsdag kveld (norsk tid). Men Michael Dell og Silver Lake var tause.

Motstand

Aksjonærer med nesten 14 prosent av aksjene har sagt at de ikke er fornøyd med den tilbudte prisen (13,65 dollar pr. aksje) og truer med å stemme imot oppkjøpet.

Den samlede prisen for å overta alle aksjene er på 24,4 milliarder dollar (135 mrd. kr).

Analytikere sier til nyhetsbyrået Reuters, at de tror motstanderne ikke klarer å samle nok støtte til å velte oppkjøpet, men at de kanskje kan klare å presse prisen litt opp.

Michael Dell, som foruten å være grunnlegger også er daglig leder og styreformann i selskapet, eier rundt 16 prosent av aksjene.

Salg og profitt faller

Fallet i PC-salget spiser av overskuddet.

Nettoresultatet i siste kvartal på 530 millioner dollar (2,9 mrd. kr) var 31 prosent lavere enn året før. Salgsinntektene falt 11 prosent til 14,3 milliarder dollar (79 mrd. kr).

Dell har avvikende regnskapsår med avslutning 31. januar.

Selskapet er i dag verdens tredje største PC-produsent etter amerikanske Hewlett-Packard (HP) og kinesiske Lenovo (IBMs tidligere PC-divisjon).

Står på tre ben

Dell har tre forretningsområder — PC-produksjon, salg av IT-løsninger og -tjenester og salg til bedrifter og andre storkunder.

Lyspunktet i kvartalsregnskapet var salg av IT-løsninger og -tjenester som steg med 6 prosent til 5,2 milliarder dollar (29 mrd. kr).

Salget til de store bedriftskundene falt med 7 prosent 4,7 milliarder dollar (26 mrd. kr).

Aksjen stiger

Dell-aksjen har falt 40 prosent siden toppnoteringen på begynnelsen av fjoråret. Siden bud om oppkjøpet av selskapet ble lagt frem i januar, har aksjen steget 30 prosent.

Etter fremleggelsen av kvartalsresultatet steg Dell-aksjen 0,5 prosent i handelen etter børsslutt på Wall Street tirsdag.