Totalt ble det registrert 56.000 elbiler i Europa i fjor. 18.090 av disse ble registrert i Norge, skriver Elbilforeningen på sin hjemmeside. Dermed ble den norske elbilparken doblet i 2014, og vil i februar passere 40.000 biler. I Norge utgjør elbilene 1,5 prosent av alle personbiler, og 12,5 prosent av antall nye biler som ble registrert i Norge i 2014 var elbiler.

Leaf på topp

Europa-statistikken viser at Nissan Leaf, som produseres i engelske Sunderland, er den klart mest populære elbilmodellen, foran Renault Zoe. I England er Leaf-salget mer enn doblet i 2014 og dermed omtrent på nivå med salget i Norge.

Og Norge tar godt for seg av elbiler som omsettes i Europa. At nordmenn er glad i Volkswagen Golf, vet vi fra før. Og e-Golf er intet unntak. 60 prosent av e-Golf omsatt i Europa i fjor havnet i Norge. Tallene er høye også for de andre populære elbilene. 55 prosent av Volkswagen e-up gikk til Norge, 46,2 prosent av Tesla Model S, 35 prosent av BMW i3 og 32,6 prosent av Nissan Leaf fikk norske skilter.

Zoe med ny kabel

En modell skiller seg ut her, og det er Renault Zoe. Bilen er nummer to på elbilstatistikken i Europa, men bare fire prosent av bilene gikk til Norge. Trolig vil den andelen øke som følge av en ny ladekabel for det norske «husholdningsnettet». I følge Elbilforeningen har Renault Norge og Stavanger-baserte Zaptec AS nemlig inngått samarbeid om leveranse av ladekabler til Renault Zoe. Den sikrer at Renault Zoe-kunder kan benytte alle typer stikkontakter i Norge fremover, opplyser administrerende direktør Anders Gadsbøll hos importøren RBI Norge AS i en pressemelding.

Da modellen først kom på markedet, lå det en utfordring i at Zoe måtte ha tilgang til tn-nett (400V) eller egen hjemmelader. Nå kan den lades på «hjemmestrøm» i løpet av ti timer med den nye kabelen.