DRAMADu levandeSverige 2007Regi og manus: Roy AnderssonSkuespillere: Bjørn Englund. Elisabeth Helander. Jessika Lundberg.5 Roy Andersson (f. 1943) er en filmkunstner som tar seg tid. Men når han først presenterer et verk, har det vektig og virkningsfull substans. Det er ikke bare en filmproduksjon som er laget, det er et filmverk som er blitt skapt. I 1970 lagde han «En kjærlighetshistorie», i 1975 kom «Gilliap», deretter var han taus i 25 år, før «Sanger fra andre etasje» ble presentert i 2000. Nå er han her med ny film: «Du levande». Roy Andersson skaper ikke en fortelling med hode, kropp og hale, han er ikke lineær. Vi snakker mer om en slags filmisk mosaikk, der du ved filmens slutt ser et mønster. Et mønster med spørsmål og undringer, men et mønster som dypest sett forteller oss dette: menneskene strekker seg etter hverandre, men de når aldri hverandre. Menneskene er i sitt vesen ensomme, redde, mentalt gjerrige, fortapte og fordømte. De beveger seg mot og forbi hverandre som fisk i akvarium eller som dyr som ser på hverandre bak glassvegger. Det er en tese en kan være enig i eller ikke. Det som er det essensielle, er at på det temaet skaper Roy Andersson dypt interessante filmer, filmer som engasjerer og uroer, filmer som får en både til å tro og tvile, til å juble overrumplet og til å føle en grå avmakt. Du skal være skapt av herdet stål for ikke å la deg engasjere av Roy Andersson filmer!Her presenteres vi, tilsynelatende etter en vilkårlig innfallsmetode, for en rekke mennesker, som, dypest sett, hver og en forsøker å etablere et forhold til selve Livet, det å leve. Å være til. Å leve i forhold. Vi presenteres for monologer. For lange drømmescener. For absurde situasjoner. For ren krangel. Bortsett fra den medmenneskelige substansen, spørsmålene, troen og tvilen, fungerer mange enkeltscener som slående «malerier», som filmatiske poesi, bilder og bilderekker en kan lese seg innover og nedover i. Og slik sett, har eller kan ha, »Du levande« en dobbeltfunksjon.Filmen har mange lag, du kan «lese» deg inn i den fra flere hold, ett er sikkert: det er dypt originalt og det er dypt fengslende. Knut Holt