Regjeringen signaliserer avgiftskutt for biler som kan kjøre på E85-drivstoff. Det synes de store bilimportørene er rent tøv.Saab, Volvo og Ford har biler som kan kjøre på biodrivstoffet E85 (85 prosent etanol og 15 prosent bensin). De norske importørene håper at regjeringen vil kutte avgiftene på slike biler minst like mye som dieselbilene fikk fra nyttår.Nå reiser konkurrentene, Toyota, VW og Peugeot, bust og advarer regjeringen mot å innføre avgiftslettelse for én type drivstoff. Ordbruken blant dannede importørdirektører er usedvanlig. — Et blindspor og en katastrofe, er karakteristikken direktør Tor I. Berge i Toyota Norge gir forslaget om avgiftskutt.Det vektigste argumentet for ikke å gi avgiftskutt på E85-biler, er at det foreløpig bare finnes to pumper for denne typen drivstoff i Norge, begge i Oslo. Inntil oljeselskapene får bygd ut nettet av E85-stasjoner over hele landet, kan avgiftskuttet virke meningsløst. Kjøper du for eksempel en Saab 9-5 BioPower i Kristiansand etter et avgiftskutt, kan du glede deg over en svært rimelig bil som du fyller vanlig bensin på og som forurenser med CO2-utslipp like mye som en bil med helt ordinær bensinmotor. Toyota-direktør Tor I. Berge mener at det mest effektive miljøtiltaket på kort sikt er å blande 10-15 prosent etanol i vanlig bensin. - Ideen bak E85 er en katastrofe og det motsatte av miljøvern. Produksjon av etanol skjer i land som Mexico og Brasil. Det har ført til reduksjon av regnskogen og at det produseres mindre matvarer enn landene trenger. Tekst: Terje Andersenterje.andersen@fvn.no 38 1132 08