I en Amnesty-reklame som har blitt sendt på TV 2 og TV 3 i sommer, kan man se en kvinne som skal henrettes ved henging. I den følelsesladde filmen vises renneløkka rundt kvinnens hals. Hun mumler bønner mens tårene renner nedover kinnene. Sterk kost for voksne, men mange barn har også fått med seg reklamen: En glipp i TV 3s systemer gjorde at reklamen ble vist så tidlig som klokka 19 i en hel måned.

Ble vist mange ganger

– Vi har ikke detaljoversikt over hvor mange ganger reklamen ble vist, men det var nok en del ganger. Det skjedde en feilvurdering og reklamen ble derfor sendt til et uriktig tidspunkt. Vi legger oss helt flate, sier presseansvarlig i TV 3 Geir Ø. Støldal.

Mottok klage

Fra kampanjen startet 30. juni sendte TV 3 reklamefilmen etter klokka 19 på kvelden – et tidspunkt da mange småbarn ennå er oppe om sommeren. Etter en klage i slutten av juli flyttet kanalen reklamen til etter klokka 21, og det såkalte vannskillet som regulerer når sterkt innhold på norsk fjernsyn skal sendes.

– Vi er veldig glade for at vi ble gjort oppmerksomme på dette av en seer og vi endret sendetiden for reklamen umiddelbart, sier Støldal og legger til at dette tilfellet er blitt grundig gjennomgått for å unngå at noe lignende skjer igjen.

I strid med markedsføringsloven

Forbrukerombudet har mottatt en klage på reklamen og skriver i et brev til TV 3 at «Markedsføring som unødig kan skape redsel, angst eller frykt eller på annen måte tar i bruk virkemidler som kan virke skremmende vil være i strid med Markedsføringslovens § 1 første ledd.». Forbrukerombudet anmoder at reklamefilmen blir sendt på et tidspunkt da barn ikke utgjør en stor andel av seergruppen.

Beklager skremte barn

I Amnesty beklager man at barn har blitt skremt som følge av dødsstraff-filmen. Kampanjen har hatt som mål å få folk til å melde seg inn i et SMS-nettverk for å kjempe mot dødsstraff.

– Vi er veldig klar over det sterke innholdet og beklager at reklamene er blitt vist tidlig på kvelden. Det er ikke hyggelig at barn er blitt skremt av reklamene, men vi har forholdt oss til kanalenes reglementer når det gjelder sendetid. Og ansvaret ligger på kanalene. Vi har hele tiden tatt utgangspunkt i at reklamene skulle sendes etter klokka 21 på kvelden, sier kommunikasjonssjef i Amnesty Ina Tin.

Under engelsk lov

TV 3 sender fra England og trenger ikke å forholde seg til norsk lovgivning eller vannskillet klokka 21. Men Geir Ø. Støldal presiserer at glippen i sommer ikke har noe med reglement å gjøre.

– Vi vil ikke gå på tvers av noen lover, men dette har ingenting med det engelske lovverket å gjøre. Vi har en egen etikk som ikke er blitt fulgt. Reklamen var litt i grenseland og det ble gjort en feilvurdering.

Amnesty-aksjonen er over, men reklamen kan bli sendt igjen når kanalene har ledige tider.

– Oppe lenger om sommeren

BarneVakten, som gir råd i forbindelse med barn og medier, har ikke mottatt spesifikke henvendelser i forbindelse med Amnesty-reklamen.

– Reklamefilmer som kan virke skremmende bør ikke sendes før klokka 21.00, sier daglig leder i BarneVakten, Øystein Samnøen, som også oppfordrer tv-kanalene til å være særlig oppmerksomme på sendetidspunkt om sommeren som følge av at mange barn er oppe lenger.

– Så vidt jeg kjenner til har vi ikke fått noen reaksjoner på denne Amnesty— reklamen, sier han, og legger til at selv om formålet er edelt bør det hele tiden vurderes om innholdet er for voldsomt for barn.

– Trailere større problem

Generelt kommer det få reaksjoner på reklamer. Da er trailere som promoterer filmer og serier et større problem

– BarneVakten får sjelden tilbakemeldinger på reklamer kanskje fordi de norske reklamene tradisjonelt har vært preget av mye humor. Trailere for tv-serier får vi derimot en del reaksjoner på. Disse kan være sterke i uttrykket og sendes med varierende grad av bevissthet på vannskilleloven.