OSLO: Lørdag ble det kjent at en teknisk feil førte til at alle de norske publikumsstemmene forsvant under MGP-avstemningen. Dette førte til at det kun var den norske fagjuryens stemmer som ble talt.

Telenor viser til at stemmene forsvant hos en tysk operatør, men Forbrukerrådet krever nå at Telenor beklager feilen. De mener det kun er Telenor de norske forbrukerne skal forholde seg til – uansett forklaringer og viderefordeling av skyld.

– For forbrukerne er det Telenor de har kjøpt en tjeneste av. Det er likegyldig hvem som har ansvaret, de forholder seg til Telenor her. Underleverandører skal ikke publikum forholde seg til, sier rådgiver i Forbrukerrådet, Hans Marius Graasvold, til VG Nett.

Han mener det kan være vrient å finne ut hvilket tap kundene har hatt siden det ikke er en vare folk har kjøpt, men påvirkning i form av telefonstemmer.

– Men Telenor bør uansett vise romslighet, beklage, og for eksempel slå av en tier på regningen neste gang, sier han.

Den tekniske feilen kostet Bosnia-Hercegovina 8.-plassen. (©NTB)