Det er som et blikk rett tilbake til den siste istiden: Da isen smeltet, ble store mengder grus og stein fraktet ut i havet foran iskanten. De store mengdene stein og grus som lå i brefronten, ble liggende som en haug som geologene kaller en morenerygg, eller «det store raet». Og deler av denne moreneryggen ligger akkurat der hvor tusenvis av tonn med bunkersolje nå er lekket ut.

— Dette er et av de mest sårbare områdene som finnes for oljesøl, sier seniorforsker Torgeir Bakke ved Norsk institutt for vannforskning (NIVA).

Spesielt sårbart

Årsaken er at de helt spesielle rullesteinsstrendene holder på oljen mye lengre enn for eksempel et svaberg.

— Rullesteinsstrender fanger opp oljen. Utslippet gjemmer seg mellom stener, under stener og i grusen, og oljen oppbevares i mye lengre tid. Basert på erfaringer fra andre tilsvarende strender som er blitt utsatt for oljesøl, som Alaska etter «Exxon Valdez»-ulykken, så tar det 10-15 år før naturen er tilbake til normalen, sier Bakke. For områder med svaberg regner han med det vil ta godt og vel fem år før økosystemet igjen er normalt.

«Exxon Valdez»-ulykken, som skjedde 24. mars 1989 utenfor Alaska, er den største oljekatastrofen i USAs historie. Opptil 35000 tonn råolje lekket ut.

- Men utslippet fra «Full City» er mye mindre enn fra «Exxon Valdez»?

— Ja, men det er ikke nødvendigvis stor sammenheng mellom størrelsen på spillet og konsekvensene for naturen. Ettersom dette er et raområde fra istiden, med mange rullesteinsstrender, så kan de områdene som nå er rammet i Norge, bli like hardt rammet som det deler av Alaska ble av «Exxon Valdez»-ulykken, sier Bakke.

Andre deler av kysten av Telemark, Vestfold og Agder, hvor oljen nå renner tykt, har mudderstrender. Også det er rangert som et spesielt sårbart område for utslipp fordi oljen pumpes ned i mudderet og «oppbevares» der.

Unik innsikt

Økosystemet langs akkurat denne kyststrekningen har interessert forskere og forurensningsmyndigheter i flere tiår, og NIVA har flere forskningsprosjekter som har pågått her i opptil 20 år. En av målestasjonene ligger faktisk på Såstein, øya der «Full City» nå ligger havarert.

Det gjør at katastrofen også kan gi forskerne en helt unik innsikt i konsekvensene av et oljeutslipp. For vanligvis har de ingen målinger før ulykken skjedde, og må anslå hvordan dyre- og plantelivet fungerte akkurat der. Nå har de 20 år med forskningsdata å sammenligne nye prøver med. Og NIVA-forskerne skal etter planen ut og hente nye resultater allerede denne måneden.

— Det gir oss en helt unik kunnskap om konsekvensene av store utslipp, og om tiden det tar for økosystemet å finne tilbake til naturen balanse igjen, sier Bakken.

Skjebnen til oljeskadet sjøfugl har utløst full strid i fagmiljøene.

Bør oljeskadet sjøfugl vaskes eller skytes? Dyrevernorganisasjoner har kalt skytingen skandaløs og miljøvernforbundet har kalt vasking for dyreplageri.

Reaksjonene har også vært sterke etter at sjøfuglekspert Tycho Anker-Nilssen i gårsdagens Aftenposten sa at ni av ti sjøfugl dør etter vasking. Ifølge seniorforskeren ved institutt for naturforskning (NINA) overlever bare 10-15 prosent av fuglene man rehabiliterer.

Flere overlever

— Dette er feil. På 70-tallet var det lave overlevelsestall etter rehabilitering, men det har skjedd store fremskritt siden den gang, sier Siri Martinsen, veterinær og leder i dyrevernorganisasjonen NOAH.

86 prosent av fuglene som ble vasket etter oljeutslippet i Glomma i 2006, overlevde, ifølge Martinsen. Og 60 prosent av fuglene som ble vasket etter «Rocknes»-havariet i 2004, overlevde – selv om man der ikke kom i gang med behandling av fugl før etter en uke.

Machokultur

I utlandet har inntil 90 prosent av oljetilgriset fugl overlevd, hvis vaskingen av fuglene har startet under optimale forhold.

— Vi forsøker bare å rehabilitere fugler vi ser kan overleve etter veterinærmedisinske vurderinger. Vi rehabiliterer ikke de som vi mistenker vil dø. De blir avlivet så humant som mulig, sier Martinsen.

Leder i norsk ornitologisk forening Alv Ottar Folkestad mener motstanden mot vasking av sjøfugl skyldes tanker om at man bør la naturen gå sin gang. Han mener det skyldes machokultur i miljøet og at flere forskere kun er opptatt av bestandsstatistikk.

— Folk flest møter natur som individer, ikke som bestander. Anker-Nilssen hopper over den etiske og dyrevernmessige biten av dette, sier Folkestad.

Han mener rehabilitering av oljeskadet sjøfugl må bli en del av norsk oljevernberedskap.

Begge organisasjonene står bak et «fuglesykehus» i Langesund, og søndag fikk de tillatelse fra myndighetene til å fange inn skadet sjøfugl. Samtidig ble den organiserte nedskytingen av oljeskadet fugl stoppet.

Kapteinen på «Full City» ble i går siktet for grov uaktsomhet.

— Kapteinens status er endret til siktet. Han er siktet etter skipssikkerhetslovens paragraf 37 om rapporteringsplikt. Det går på at en har plikt til å varsle når det er fare for forurensning, eller sikkerheten til skipet eller mannskapet, opplyser politiadvokat Siri Karlsen i Telemark politidistrikt.

Ankeret løsnet

« Full City» lå for anker, men kapteinen har forklart at ankeret løsnet under stormen. Den kinesiske kapteinen har forklart at han ikke var på broen da ulykken skjedde.

Kystverket presenterte i går et kart som viser hvordan «Full City» driver fra ankerplass til det går på grunn ved Såstein. Beregningene viser at skipet begynte å drive fra ankerplassen klokken 23:50, og at det var i drift i nordlig retning i en drøy halvtime inntil det gikk på grunn klokken 00:23. Populært

Stedet der skipet lå til anker er et populært oppankringssted, men ligger likevel utenfor området den lokale trafikksentralen overvåker. Grensen for trafikksentralens ansvarsområde kan bli utvidet, opplyser kystdirektør Kirsti Slotsvik.

Statens havarikommisjon for transport vil en av de første dagene ankomme havaristedet sammen med en representant for søsterorganisasjonen i Panama, hvor skipet er registrert.

— Vi vil lage en sikkerhetsundersøkelse som beskriver hendelsesforløpet, årsakene og hva som skal gjøres for å hindre at det skjer igjen, sier avdelingsdirektør William J. Bertheussen.