Mens en rekke andre produsenter heller satser på elektriske biler, holder Toyota fast ved at hydrogenbilene er en del av fremtiden.

Toyota en hydrogendrevet brenselcellebil i regulær, men begrenset produksjon allerede i løpet av 2015. ## Eget kraftverk

En brenselcellebil er i praksis en elbil med eget kraftverk, hvor brenselcellene omdanner hydrogen til elektrisitet – med rent vann som eneste utslipp.

Premieren på bilen blir på høstens bilmesse i Tokyo, men det er allerede nå klart at Norge blir et av de første landene som får den. Forklaringen er å finne i den gode infrastrukturen som er i Oslo-området for å tanke hydrogen.

Opptil 700 km

Det var Satoshi Ogiso som slapp hydrogenkatten ut av sekken under Toyotas hybridseminar nær bilbyen Detroit.

Det viktigste i beskjeden fra Ogiso var at ingeniørene har klart å krympe og effektivisere brenselcelleteknologien, slik at den ikke stjeler kupe— eller bagasjeplass. Alt plasseres i gulvet. For eksempel erstattes de fire tankene som finnes i testbilene av to i produksjonsmodellen.

Mens elbilene foreløpig sliter med kort rekkevidde – selv om den blir stadig bedre – gjelder ikke dette i samme grad for hydrogenbiler.

Toyota lover opp mot 700 kilometer rekkevidde under gunstige forhold, hvilket i praksis antakelig betyr at den klarer 500 kilometer før tanken går tom.

Toyota sier hydrogenbilen skal klare kaldstarter i minus 30 grader greit.

Slik blir bilen

Hydrogenbilen blir en firedørs sedan med lengde på 4,75 meter, 1,79 meter bred og 1,51 meter høy, hvilket er ganske nær målene på Toyota Avensis sedan.

Dette er ikke akkurat førstevalget til norske bilkjøpere, og valget understreker at Toyotas satsing i første omgang innrettes mot Japan og deler av USA.

Kostbar

Toyota tror ikke på noe voldsomt salg i oppstarten. Bilen blir dyr. Først etter 2020 tror Toyota prisen er nede på et «spiselig» nivå, og at volumet kan komme opp i et titall tusen biler.

I Europa lander bilen på 80.000 euro, som betyr rundt 650.000 kroner i Norge. Prisen vil være den samme, fordi brenselcellebiler i praksis fungerer som elbiler uten noen form for skadelige utslipp.

– Vi arbeider for å få prisen ned, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.