Tom Patrick Norberg var ute og gikk da han så en svane som hang fast i et tau. Han hadde ingen planer om å bli med på "Hopp i havet"-aksjonen på Facebook, men svanen ville det annerledes.

Se video øverst i artikkelen.

— Jeg labbet forbi, og så at svanen satt fast. Da kunne jeg bare bli med på trenden i samme slengen. Jeg kunne ikke bare stå å se på at den ikke kom seg løs, forteller Norberg.

Han fikk seg en lang periode i vannet, da tauet var surret fast flere ganger rundt vingen. Heldigvis er han ikke redd for svaner.

— Jeg var redd at den skulle begynne å hakke på meg, men det gjorde den ikke. Den ble bare glad for at jeg fikk den løs, forteller han.

Ikke feig

Norberg utfordret ikke flere til å bade, men det er det mange andre som har gjort. Også på Sørlandet er bading med en bevisvideo på Facebook blitt en trend.

— Dette er virkelig en trend akkurat nå. Det handler nettopp om Facebook som en kjapp kanal for å formidle ny informasjon og trender, sier Berit Skog, førsteamanusis ved institutt for sosiologi, NTNU.

Skog er ikke overrasket over at "Hopp i havet"-aksjonen har slått til som en flodbølge på sosiale medier.

— Mange gjør dette fordi det appellerer til å gjøre noe nytt, morsomt og dristig. Folk vil vise at de ikke er feige, og ønsker å delta, forklarer hun.

Hun mener at det når så mange, nettopp fordi det er så mange som blir utfordret av en person. Dersom personen ikke tar utfordringen ber utfordreren om at det doneres penger til en veldedig organisasjon, eller andre, mindre veldedige formål.

Onsdag hadde Kreftforeningen fått inn 800.000 kroner på kontoen på grunn av badeutfordringer. Berit Skog tror også samhørigheten er viktig.

Del din badevideo på Fædrelandsvennens Facebookside.

Beæret

— Gjennom å ta utfordringen kan man styrke det sosiale nettverket, og videreføre det. De kan føle seg beæret av å bli nevnt i en video, noe som igjen kan gi ekstra tenning, mener hun.

Hun forklarer også fenomenet som et overgangsrituale fra vinter til vår. Mange markerer altså dette med et friskt hopp i sjøen.

— Det er en litt morsom vri, selv om det inneholder et dristig element i at man hopper ut i kjølig vann. I fjor var trenden å vise fram tær i havoverflaten, eller mot solen. For to år siden var det planking som var tingen. Det gjenspeiler at når en trend først blir vellykket, kan den ha et stort utvidelsesområdet, forklarer hun.

Skog forklarer også den store oppslutningen om aksjonen med at den favner flere, både unge, og godt voksne. Det negative er faren ved å bade i kaldt vann, det positive er at det ikke handler om den perfekte kroppen.

— I hovedsak dreier det seg ikke om å vise fram en vellykket kropp og selfie. Det handler mer om morsomme og spenstige badeantrekk. Det er mye humor, å vise at man har det litt gøy. Det har bidratt til at trenden har fungert, mener Berit Skog.

Magi

Henrik Johannessen er en av mange sørlendinger som har tatt utfordringen. Hans video er av den svært kreative og humoristiske sorten.

— Jeg ville gjøre noe litt annerledes. Jeg måtte finne en fin måte å "fryse" meg selv i lufta på, og derfor tenkte jeg at en tryllekunstner er midt i blinken, sier Johannessen.Om han hopper i havet, vil han ikke røpe. Men han mener badetrenden stort sett er positiv.

— I begynnelsen syntes jeg det var en gøy aksjon med tanke på støtten til Kreftforeningen, men den tok vel litt av med lovnader om både pils, sydenturer og diverse andre ting. Jeg synes det er fasinerende at så mange faktisk går med på det. Det er gøy med så mange spreke nordmenn som tar utfordringer på strak arm, sier han.

Utfordre pyser

Ordføreren i Kristiansand har blitt utfordret to ganger. Han kom hjem fra Houston onsdag, og går langt i å love å ta utfordringen.

— Altså, nå er den troverdige og solide havnedirektøren vår, Halvard Aglen, vitne til at jeg var ute og svømte denne uken, riktignok i Texas. Men, det er ikke noe big deal, jeg skal nok få gjort det. Men jeg klarer nok ikke den 24-timers regelen, det går litt i ett nå, sier Arvid Grundekjøn.

Han føler presset til å legge ut bevis på Facebook, og ser også mulighetene til å hente inn flere penger til veldedige organisasjoner.

— Hvis man kan finne en måte å utfordre mange pyser på, så er det verdifullt i den sammenheng. Det er en morsom sak, og det er egentlig ikke så tidlig å bade. Det er ikke isbading, sier han.