Juni og juli skal være Syden-operatørenes jubelmåneder med fulle feriefly og høye priser. Skolens sommerferie er en livsviktig periode for de store operatørene Ving, Apollo og Star Tour.

Slik ble det ikke i år. Statistikk fra Avinor viser sterk tilbakegang i begge månedene i forhold til i fjor. Hver tiende charterkunde forsvant, selv om utslagene var forskjellig for de ulike selskapene.

Ifølge Avinor sank chartertrafikken med 11,1 prosent i juni og med 9,6 prosent i juli. Samlet for årets syv første måneder har den tradisjonelle Syden-trafikken gått ned med 10,4 prosent — eller 160.000 reisende. Årsaken er hardere konkurranse fra lavprisselskapene kombinert med tidenes beste sommer her hjemme.

To av selskapene — Ving og Apollo - reduserte kapasiteten før sommeren fordi de fikk klare signaler om svekket etterspørsel. Nedgangen vil også få følger for sommertilbudet neste år.

Så fallet komme

Sjefen for landets største Sydentur-produsent, Christian Grønli hos Ving, sier selskapet visste hva som kom til å skje med etterspørselen i høysesongen i år etter en god norsk sommer i fjor:

— Som alltid etter en knallsommer vil etterspørselen etter reiser falle noe, og det tok vi konsekvensen av allerede under planleggingen av denne sommers trafikk. Vi reduserte derfor volumet i skoleferien, og droppet noe skoleferietrafikk i forhold til i fjor. Først og fremst til Tyrkia, sier Grønli til Aftenposten.

I juni lå reduksjonen på nivå med snittet for Avinors nedgang, forteller han, men sier at julikapasiteten var ned med rundt halvparten av Avinors målte nedgang på nær 10 prosent.

— Planleggingen for neste sommer er i full gang, og vi skal ikke utelukke at det kan bety justeringer av programmet, men det er fortsatt litt tidlig å si noe om det nå, sier Grønli.

Kutter sesongen

Hos Apollo - nest størst i denne bransjen - innrømmer man også at trafikken har sviktet denne sommeren - spesielt til Mallorca, Kypros og Tyrkia:

JAson Eckhoff Foto: PRIVAT

— Vår tilbakegang i juni og juli er ikke like stor som totalmarkedet, men vi reduserte trafikken til Tyrkia fordi vi tidlig merket en nedgang i etterspørselen. Vi tok bort en flyvning fra Trondheim til Tyrkia og en fra Oslo, opplyser informasjonssjef Helen Begby i Apollo.Den reduserte etterspørselen får den konsekvens for Apollo at selskapet starter enkelte av flyvningene kommende sesong senere enn vanlig, i tillegg til å reduserer noe av kapasiteten i april og mai.

— Erfaringen fra i år er at ferietrafikken i juli fremdeles er meget sterk, men vi vurderer å redusere kapasiteten på destinasjoner som Tyrkia, Kypros og Mallorca, sier Begby.

Mindre justeringer

Hos Star Tour opplyser kommunikasjonsdirektør Lena S. Petersson at selskapet har en nedgang på et par prosent for månedene juni og juli.

— Vi ser alltid over vår kapasitet og finjusterer i forhold til markedet. Når man ser på svikten i årets sesong må man heller ikke glemme at Star Tours kapasitet i årene 2010 til 2013 vokste med 40 prosent, sier hun.

Mener prisene må opp

Jason Eckhoff eier Reisegiganten.no, som er en fusjon mellom reisebyråene Solfaktor.no og restplass.no. Han mener følgene av kutt i chartertilbudet neste år vil føre til økte priser:

— Gode somre her hjemme og en økt konkurranse fra flyselskapene - ikke minst fra Norwegian- har gjort det veldig tøft for charterselskapene. Kutter de i tilbudet vil jeg si at dette er det eneste rette. Ingen er tjent med turoperatører med dårlig økonomi. At prisene på pakkereiser vil øke noe både håper og tror jeg, sier Eckhoff.

Han mener prisene har vært unaturlig lave, med turer til Middelhavet for en tusenlapp nå i august — reise og opphold inkludert.

— Jeg spår at prisene vil holde seg hyggelige i lang tid fremover. For dem som vil gjøre de helt store kuppene er det reise nå i høst som gjelder. Og det passer vel bra, med den fine sommeren vi har hatt her hjemme, sier han.