Den legendariske tyggegummien Bugg er tilbake i norske butikkhyller etter en massiv kampanje på Facebook. 60.000 medlemmer har savnet bobletyggisen med de kunstige jordbær-, sitron— og banansmakene, skriver Aftenposten.no.

Tatt på alvor Godteriprodusenten Malaco jobbet i fjor for å relansere tyggisen, men oppdaget at de hadde solgt merkenavnet Bugg i 2007 til Chocolat Frey i Sveits.

Disse har tatt Facebook-brukerne på alvor og fra 1. februar er tyggisen igjen i norske butikkhyller med de sukkerfri smakene Bringebær-jordbær, banan, sitron og pære.

Den norske distributøren Galleberg distribuerer ikke bare Bugg, men også blant annet Toblerone, Haribo, Pops, Dumble og Center.

Aftenposten skrev mandag om lanseringsdagen 1. februar , hvor det lanseres hundrevis av nye varer. Drøyt halvparten klarer seg, mens resten trekkes ut av butikkene. Blant de største floppene bransjen har opplevd nevnes svært ofte sjokoladen Soho fra Nidar. Den kostet 70 millioner kroner å utvikle og Nidar kjørte en massiv annonsekampanje for den. Etter tre år trakk de den fra markedet.

Lagres kjølig I dag har sjokoladen en fangruppe på Facebook som teller 31.000 medlemmer, 10.000 flere enn på samme tid i fjor. Nidar har så langt ikke relansert sjokoladen.

På sine hjemmesider, for 17.000 medlemmer siden, skriver Nidar at de er klar over at sjokolade engasjerer og følger nøye med på saken. Likevel skriver de:

«Dessverre var det flere utfordringer med sjokoladen Soho som gjør at det nok ikke blir en relansering av den.»

Yoghurten i sjokoladen tålte ikke varme, Soho skulle lagres kjølig, men ble lagt i den vanlige godtehyllen. Da hendte det titt og ofte at sjokoladen ikke smakte som forbrukerne forventet.

Mens Bugg nådde gjennom med sin Facebook-gruppe, står Soho-gruppen igjen med mange medlemmer, men ingen sjokolade.

Facebook-makt Men at Facebook har fått mer makt, er det ikke tvil om.

Tilhengerne av brusen Urge fra Coca-Cola fikk gjennomslag for å få den gulgrønne brusen på 1,5 liters flasker. Nå gjør drikkevaregiganten ingenting med brusen uten å forhøre seg med gruppen på nettet.

Også Grandiosa uten paprika ble lansert etter press fra forbrukere på Facebook. Denne pizzaen var imidlertid kun ute på prøve. Også sjokoladepålegget HaPå ble reddet av Facebook-tilhengere. Fabrikken på Hamar skulle legges ned, men en nettaksjon inspirerte Kavli til å kjøpe fabrikken fra Nestlé og fortsette produksjonen.