KRISTIANSAND: Regiondirektør i Forbrukerrådet på Agder, Eirik Nyberg, sier til Fædrelandsvennen at svindelsaker på finn.no er en gjenganger hos dem, og da spesielt saker ved kjøp av den svindyre Canada Goose-jakka.

Fædrelandsvennen skrev onsdag om Luan Le (26) fra Voiebyen, som betalte over 3000 kroner i postoppkrav ved henting av en jakke han hadde kjøpt på brukttorget på finn.no. Da han pakket opp, fant han imidlertid bare skittent undertøy.

Viktig å klage

— Vi har flere hundre slike saker i året nasjonalt, og svindler med denne jakka ser vi et rush av hver vinter. Det som er viktig er at svindelofferet alltid klager saken inn til oss, sier Nyberg.

VELKJENT: Regiondirektør i Forbrukerrådet på Agder, Eirik Nyberg, råder svindelofferet til å forfølge saken. Foto: CF-Wesenberg/kolonihagen.no

Regiondirektøren forteller at Forbrukerrådet da forsøker å komme i kontakt med svindleren, men at det sjelden lykkes. Da avsluttes saken fra deres side, men offeret har en mulighet til å forfølge saken videre.— Man kan klage videre til Forbrukertvistutvalget. I dette tilfelle hadde nok vedtaket klart blitt at han skulle få pengene igjen, og da får han en rettskraftig dom på det. Med den i hånd, kan han kreve pengene inn via Namsmannen, sier Nyberg.

Namsmannen kan bistå med å innkreve pengene, men det kan beløpe kostnader for klageren.

— Namsmannen kan forsøke å få inn pengene fra alle ender, og kan typisk gå til arbeidsgiveren eller til Nav og trekke beløpet fra lønn eller trygd.

Nyberg forteller at hans erfaring er at saker om enkeltsvindler konsekvent henlegges hos politiet.

— Men det er viktig at svindelofferet anmelder saken, slik at politiet får registrert det. Da kan de se om samme svindleren går igjen, og starte etterforskning, sier han.

— Stort sett trygt

Sikkerhetsrådgiver hos finn.no, Geir Petter Gjefsen, sier at både på brukttorget og på hele finn.no totalt, er antallet registrerte svindelforsøk 0,01 prosent. Totalt på brukttorget hittil i år har det vært cirka 1,9 millioner annonser. Det betyr at finn.no har registrert rundt 190 svindelforsøk på torget så langt i år.

— Dette gjelder annonser som har blitt publisert, og som vi fjerner etter mistanke om svindelforsøk. Vi vet også at det er en god del som ikke rapporterer svindel til oss, men det er uansett slik at de aller fleste handlene skjer uten svindel, sier Gjefsen.

Gjefsen sier at den vanligst svindeltypen er phishing.

— Dette er hvor man sender ut en e-post i den hensikt at det skal se ut som den kommer fra finn.no. De som står bak dette ønsker å tilegne seg informasjon om en brukerkonto eller kredittkortinformasjon. Denne type svindel er ikke medregnet i tallene våre, sier han.