• Murdoch til London for å håndtere aviskrise

  • Risikerer millionbøter i USA

Mediemagnat Rupert Murdoch selger MySpace til et amerikansk medieselskap hvor superstjernen Justin Timberlake er en av partnerne.

For en kjøpesum på i underkant av 200 millioner kroner, skal nå sangstjerne— og skuespilleren blåse nytt liv i det stadig fallende nettstedet.

MySpace vs Facebook

MySpace, som startet som et nettsted der brukerne kunne dele sin interesse for musikk, har de siste tre årene blitt overskygget av den eksplosive veksten av konkurrenten Facebook.

Nå skal Timberlake bidra til å regenerere musikknettstedet.

- Det er behov for et sted der fansen kan møte sine underholdningsfavoritter. Ved hjelp av nettstedets sosiale medier-plattform kan vi bringe artister og fans sammen, sier Timberlake til .

På billigsalg

Rupert Murdoch og hans investeringsselskap News Corp kjøpte musikknettsamfunnet MySpace for over tre milliarder norske kroner i 2005.

Men satsingen tok aldri av, og etter lang tid med spekulasjoner om hva som kom til å skje med det Califorina-baserte nettsamfunnet, er det nå klart at Murdoch selger MySpace til musikkstjernen Justin Timberlake og det amerikanske medieselskapet Spesific Media.

MySpace startet opp i 2003, og var veldig stort for fem-seks år siden. Flere millioner mennesker over hele verden opprettet egne profilsider hvor de skrev om seg selv, og møtte andre med felles interesser.

Men etter at Murdoch tok over gikk det nedover, mye på grunn av at Facebook kom på markedet.

Kutter halve staben

For to år siden jobbet 1500 mennesker i MySpace. De siste årene har vært preget av heftige jobbkutt, og ifølge bloggen "All things Digital", vil omtrent halvparten av MySpaces' stab på 400 til 500 personer, bli permittert, skriver .