Selvreguleringen skal etter planen pågå i to år før den evalueres, skriver Nationen. Lovforslaget er et ris bak speilet derson ordningen ikke blir god nok, eller ikke kommer på plass, ifølge statssekretær i Helsedepartementet, Nina Tangnæs Grønvold.

I fjor foreslo departementet en lovendring som forbyr markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge under 18 år. Kritikken fra bransjen var at dette i praksis ville være et totalforbud av markedsføring av slike produkter. Nå kommer myndighetene matbransjen i møte, skriver Nationen.

— Vi har prøvd å rydde av veien elementer som har skapt misforståelser og frustrasjon. En av de viktigste endringene vi foreslår er å endre aldersgrensen fra personer under 18 år, til personer til og med 15 år, og det er gjort etter en helhetlig vurdering, sier Grønvold.

I høringsnotatet skriver departementet at en slik aldersgrense vil være mindre inngripende, og at det er enklere å skille markedsføring mot 15-åringer fra markedsføring rettet mot voksne.

Næringspolitisk direktør i NHO Mat og drikke, Roald Guldbrandsen, er glad for å få gjennomslag, og sier bransjen jobber hardt for å få til en god ordning for selvregulering. (©NTB) (©NTB)