Slitet må ha vært nådeløst tidlig på 1900-tallet, da rallare bygde Bergensbanen over ville fjellet. Den dag i dag ligger forsyningsveien deres der, og stadig vekk er den en kilde til slit, men av en ganske annen karakter. For i våre dager tar 30.000 mennesker den strevsomme sykkelturen langs Rallarvegen hvert år. De fleste drar fra øst mot vest, langs Bergensbanen over Hardangervidda fra Haugastøl til Myrdal, Flåm eller Voss.

Turen byr på et fascinerende høyfjellsområde med 1343 meter over havet som høyeste punkt, og med et mangfold av mulige løypevalg. Naturopplevelsene er spektakulære. Én blant mange er Klevagjelet. Elva som går over i fossen som stuper ned juvet, er et majestetisk syn. Broene underveis er også noe som brenner seg fast i minnet. De er mer enn 100 år gammel, vakker ingeniørkunst.

Hele turen fra Haugastøl til Flåm er 82 kilometer. Enkelte sprekinger tar den i ett strekk. Men flere deler opplevelsen opp i biter. Det finnes overnattingsmuligheter, mange pakker også med seg et moderne, lett telt og slår det opp på vakre steder når kvelden(e) kommer.

ALLTID TILGJENGELIG: Friskt, rennende vann er aldri en mangelvare langs Rallarvegen. Foto: Marius Arnesen - haugastol.no - www.rallarvegen.com

Ruten går som sagt fra Haugastøl. Men i praksis velger de fleste å ta toget til Finse og starte turen der. Årsaken er at strekket Haugastøl – Finse stort sett er oppoverbakke.Det lønner seg å sjekke snøforholdene før man legger i vei. Til langt ut i juni, noen ganger også juli, ligger det snø i traseen. Da kan man risikere å måtte trille sykkelen over meterhøye fonner.

Her er litt nærmere om enkelte strekninger og steder. Men husk: Veien holder ikke høy standard, tvert i mot. Det er grusvei, mange steder grov og steinete grusvei. Rallarvegen er enestående nettopp fordi den ikke er utvidet og modernisert. Det innebærer også at den som gir seg i kast med den på to hjul, bør være fortrolig med sykling, og dessuten i rimelig god form.

Haugastøl — Finse, 27 kilometer:

Toget fra både Oslo og Bergen stopper på Haugastøl stasjon. Følg RV7 til Haugastøl Turistsenter. Den som ikke måtte ha egen sykkel med seg, har leiemuligheter der. Det tilbys også komplette pakker med leiesykkel, overnatting, mat og transport.

Stigningen fra Haugastøl og opp til Finse er 222 meter. Underveis vil du oppleve mektig natur, flotte broer, gamle vokterboliger og Nygård gård, som var den høyestliggende, drevne gården til langt ut på midten av 1900-tallet. Du passerer også Storurdivatnet og Storurdi vokterbolig, som ligger 1150 meter over havet.

Finse på 1222 meter over havet er Bergensbanens høyestliggende stasjon. Et besøk på Rallarmuseet anbefales. Finse byr også på overnattingsmuligheter.

Finse - Hallingskeid, 21 kilometer:

Vestover fra Finse strømmer naturopplevelsene mot deg. Bruk tiden, nyt inntrykkene. I vest troner Hardangerjøkulen med sin enorme kappe av hvit og asurblå, evig is. Er du heldig, ser du villrein. Legg også merke til vakre fjellblomster langs veien. Du sykler forbi vokterboligene i Sandå, Slirå, Fagernut, og Grjotrust. Fagernut, som ligger 1310 meter over havet, har den høystliggende vokterboligen i Norge. Her bodde det banevoktere fra 1904 til 1964.

FOLKSOMT: Når 30.000 mennesker sykler Rallarvegen hvert år, blir det tidvis folksomt underveis. Legg ellers merke til steinmuren, og tenk gjerne på hvilket slit som ligger bak den. Foto: Marius Arnesen - haugastol.no - www.rallarvegen.com

Om sommeren driver Rallarmuseet kafé i Fagernut vokterbolig. Her selges kaffe, vafler og tradisjonell sluskesuppe.

Hallingskeid — Vatnahalsen, 17 km:

I den første ingeniørboligen er det en selvbetjent turisthytte. På gressletten i bunnen av dalen ble det holdt marked fram til svartedauden. Om sommeren satte hallingdøler, sogninger, hardinger og vossinger hverandre stevne. De hadde marked, konkurrerte, drakk og sloss.

Vatnahalsen er en holdeplass på Flåmsbana, her finner du også Vatnahalsen Høyfjellshotell. Herifra velger du vei, enten til Myrdal og Voss, eller til Flåm. Det er to kilometer til Myrdal, der kan du gå på toget og reise både øst- og vestover.

Flåmsdalen, 17 kilometer:

En imponerende vestlandsdal med Nord-Europas bratteste jernbane, Flåmsbana. Den er 20 km lang, har 20 tunneler og en høydeforskjell på 865 meter. Hver sommer reiser nesten 400.000 turister med banen, og til Flåm kommer det hvert år over 100 cruisebåter med turister som opplever en reise med Flåmsbana.

Flåm stasjon:

Ligger i enden av Aurlandsfjorden, en arm av Sognefjorden. Om sommeren er Flåm et sydende turistknutepunkt med alle verdens tungemål og utallige servicetilbud. Det er togforbindelse over Myrdal mot Oslo og mot Bergen, båtforbindelse til Bergen og helårsstamveien går gjennom Flåm.

Myrdal - Voss, 43 km:

LITEN OG STOR: Turgleden er likelig fordelt over generasjonene. Foto: Marius Arnesen - haugastol.no - www.rallarvegen.com

Myrdal stasjon, 867 meter over havet, er knutepunkt mellom Bergensbanen og Flåmsbanen. Dersom du skal sykle Raundalen fra Upsete til Voss, må du ta lokaltog fra Myrdal gjennom Gravhals-tunnelen til Upsete for å kunne sykle videre. Fra Upsete følger du Rallarvegen til Mjølfjell Ungdomsherberge hvor du kommer over på bilvei.

Voss:

Trafikknutepunkt i hjertet av Fjord-Norge med gode forbindelser til Østlandet, Hardanger, Sogn og Fjordane og Bergen. Du vil finne mange spennende muligheter for turer med Voss som utgangspunkt. Voss er også kjent for sine mange kulturtilbud, eksempelvis Vossa Jazz.

Kilder: Rallarvegen.com og artikkel i Fædrelandsvennens helgebilag God Tid 24. august 2002, skrevet av Helge Johanson.