De nye spillkonsollene til Microsoft og Sony, Playstation 4 og Xbox One, er ennå ikke sluppet på markedet, men likevel er konkurransen allerede i gang.

Hva gjelder maskinvare er de to konsollene relativt like. Begge benytter prosessorer basert på AMDs kommende Jaguar-arkitektur og byr på 8 GB minne. Sony har dog valgt en kraftigere grafikkløsning som har gitt Playstation 4 et lite fortrinn på dette området.

Får høyere klokkefrekvens

Som blant andre The Verge melder, vil Microsoft nå forsøke å gjøre dette gapet mindre. Visesjefen for Xbox Live, Marc Whitten, har nemlig bekreftet at klokkefrekvensen til grafikkprosessoren i Xbox One skal økes fra 800 MHz til 853 MHz.

Denne økningen skal visstnok gi en forbedret grafikkytelse på 6,5 prosent, så det er dermed ikke snakk om den helt store forskjellen. Det er også er godt stykke igjen til ytelsen er på nivå med Playstation 4. Sonys konsoll er oppgitt med en grafikkytelse på 1,85 TFLOPS, mens Xbox One skal ligge på 1,23 TFLOPS, noe som i teorien er en ganske betydelig forskjell.

Ganske like i praksis

For spillutviklere er det imidlertid ikke sikkert at ytelsesforskjellen blir særlig merkbar. Den kjente utvikleren John Carmack fra ID Software sa under Quakecon-messen nylig at det er «underlig» hvor like de to konsollene i praksis er.

Det nye fremstøtet fra Microsoft er for øvrig det siste i en rekke forsøk på å nærme seg konkurrenten. Som nettsted Gamer.no rapporterte tidligere, har Microsoft allerede forandret praksis når det gjelder bruktspillsalg, indie-utviklere og nettilkobling.

Les også:

Dette er maskinvaren til Xbox One

Norsk Xbox one støtte i løse luften