Lørdag tok Norwegian Pilot Union og deres fagorganisasjon Parat ut 70 piloter i streik, noe som etter hvert har ført til betydelige trafikkforstyrrelser for selskapet og har rammet hundrevis av passasjerer allerede.

Parat har varslet opptrapping til 650 piloter fra onsdag. I så fall vil det lamme hele virksomheten i Norge, Sverige og Danmark som er basert på skandinaviske piloter.

Styret i morselskapet, Norwegian Air Shuttle, er nå samlet på Fornebu for å drøfte sitausjonen.

Hans Erik Skjæggerud.

Parat-leder Hans Erik Skjæggerud sier til Aftenposten at organsasjonen er forberedt på at styret kan komme til å avvikle pilotselskapet Norwegian Air Norway (NAN).Dette vil ifølge Parat i så fall vekke internasjonal oppsikt og få alvorlige følger for Norwegian og driften av selskapet også utenfor Skandinavia:

Parat: Aksjoner mot Norwegian i hele verden

— Hvis Norwegian går til det skritt å avvikle datterselskapet for å bli kvitt tariffavtale med sine piloter, blir dette oppfattet som fagforeningsknusing. Det er et ord som klinger svært dårlig over hele Europa. I en slik situasjon er det naturlig å trekke inn Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), som har medlemsorganisasjoner over hele Europa. De vil kunne iverksette aksjoner mot Norwegian over hele verden. Det vil kunne bety at selskapet blir nektet drivstoff og heller ikke får utført bakketjenester av noe slag, sier Skjæggrud til Aftenposten.

Han legger til:

— Hvis Bjørn Kjos går til et slikt skritt, vil det savne sidestykke, ikke bare i Norge, men også det vi kjenner av arbeidskonflikter i luftfarten i Europa. Vi kan jo se at det samme, svekkelse av de ansattes vilkår, skjer i mange andre luftfartsselskaper i Europa. Her er Norwegian helt i front av utviklingen, mener Parat-lederen.

International Transport Workers' Federation er en internasjonal sammenslutning av transportarbeidernes fagforeninger i en rekke land. ITF har mer enn 4,5 millioner tilsluttede medlemmer fordelt på mer enn 700 fagorganisasjoner i 154 land.

Pilotene: - Møter bare til forhandlinger

Det har ikke vært kontakt mellom hovedpartene NHO Luftfart og Parat etter at konflikten brøt ut natt til lørdag, og det er heller ikke avtalt noe nytt møte mellom disse to organisasjonene i løpet av dagen, sier Skjæggerud.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian opplyste tidligere mandag at det skulle være et møte mellom Norwegian Air Norway (NAN) og pilotene som er organisert i Norwegian Pilot Union. Møtet ble omtalt som et "drøftelsesmøte."

I ettermiddag sier lederen for Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, til Aftenposten at pilotene ikke er innstilt på å møte selskapet Norwegian Air Norway før de signaliserer at de vil ha reelle forhandlinger.

— Vi setter oss til forhandlingsbordet kun dersom ledelsen er innstilt på å diskutere hva denne konflikten egentlig handler om og det er retten til en tariffavtale med den egentlige arbeidsgiveren som er morselskapet Norwegian Air Shuttle. Jeg har ingen formening om hvordan konflikten vil utvikle seg ut over at vi onsdag er i alt 650 norske, svenske og danske piloter i streik, sier Vatnar.

Andre ansatte: - Redd for jobbene

Forholdet mellom piloter og andre som jobber i Norwegian, er på frysepunktet, forteller ansatte på hovedkontoret.

– Det å streike i et selskap som går med underskudd, virker for meg veldig uklokt, sier en kvinnelig ansatt i Norwegians regnskapsavdeling til NTB.

– Det er iskalde fronter nå. Erfaringsmessig kan det komme en del grove kommentarer. Det oppleves veldig ubehagelig, sier hun.

Mens styret i Norwegian satt i hastemøte mandag for å diskutere situasjonen etter at pilotene natt til lørdag gikk til streik, var det en lett anspent atmosfære på hovedkontoret på Fornebu mandag.

– Streiken blant pilotene preger de ansatte, og det verste er usikkerheten. Man blir jo bekymret for arbeidsplassen sin, for i verste fall kan jo Norwegian falle sammen. Man vet jo hvor sårbar man er. Streik er ikke et godt virkemiddel. Det skader mange uskyldige, spesielt passasjerene, sier hun