Punktlighetsstatistikken for Norwegians langdistansefly er alt annet enn oppløftende:

I perioden fra september til og med desember opplevde selskapet i alt 239 forsinkelser på sine langdistanseoperasjoner til New York, Bangkok og Fort Laudedale i Florida.

Dette viser ferrsk statistikk som Norwegian har utrarbeidet for Aftenposten, og viser driftsavbrudd etter at selskapet satte inn sine egne splitter nye Dreamliner-fly i trafikk. Fra slutten av mai, da langrutene startet, til september måtte selskapet leie inn fly for å drive langrutene fordi Boeing 787-flyene var satt på bakken etter brann i flyets batterier.

Leie inn erstatning

Oversikten selskapet har laget viser også at Norwegian siden september, etter at selskapet selv overtok flyvingene med sine nye Dreamliner-fly, har måttet leie inn erstatningsfly for å fly passasjerer hjem og ut til sine reisemål hele 72 ganger. Som regel er det portugisiske Hi Fly som har vært hyret inn, og i den senere tid er også leieflyselskapet Euro Atlantic blitt benyttet.

Les også:

Norwegian har i dag tre fly av typen Dreamliner, men får levert ytterligere fire i løpet av inneværende år.

Problemene koster Norwegian store summer. Da konsernsjef Bjørn Kjos la frem resultet for tredje kvartal 2013 anslo han at oppstartsproblemene på langrutene hadde kostet selskapet 101 millioner kroner.

Varierende forsinkelser

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian innrømmer også glatt at selskapet ikke er spesielt fornøyd med de mange forsinkelsene:

Nei, vi er på ingen måte fornøyd. Det er likevel viktig å presisere at alle forsinkelsene ikke er i nærheten av hva vi har opplevd ved et par anledninger nå de siste ukene med forsinkelser på mange timer, men mindre forsinkelser. Flyet er jo per definisjon forsinket dersom det forlater gate femten minutter etter oppsatt rutetid.

— Det er også dyrt å leie inn erstatningsfly, sier Sandaker-Nielsen.

Skal forbedre

Fredag var Boeing-direktør Mike Fleming i Oslo for å forsikre at flyfabrikken jobber på høytrykk med å få redusert antall feil på Boeing 787-flyene.

Les også:

På en pressekonferanse i Oslo fredag snakket han blant annet om Boeings kontrollsenter, som kan bistå Norwegians nye fly når de får problemer.

– Kontrollsenteret fungerer på sitt beste når vi ringer kunden før de vet at det er feil på flyet. Nå tar vi dette et steg videre med et gullservice-program, og Norwegian blir vår første Dreamliner-kunde som får denne servicen, sier Fleming.

Kontrollsenteret mottar data fra Dreamliner-fly hele døgnet, og kan sende ut reservedeler i løpet av kort tid, ifølge den tekniske direktøren.

Han ønsket imidlertid ikke å svare på om Boeing vil gi Norwegian erstatning dersom gullservice-programmet ikke løser selskapets problemer med Dreamliner 787-flyene.