TILBYR MER AKTIVITETER: Om bord på Royal Caribbean satses det stadig på større og mer spektakulære aktiviteter. Den store kuppelen på fjorårets nye skip, Quantum of the Seas, kan strekkes ut over skipet og gir 360-graders utsikt. Foto: Simon Brooke-Webb / sbw-photo
PÅ PLASS I OSLOFJORDEN: Skipet «Independence of the Seas», seiler ut av Oslofjorden ved Dyna Fyr i 2008. Den gang verdens største cruiseskip – nå bygges stadig større skip for å møte et voksende marked. Foto: Trond J. Strøm
SEILER I MIDDELHA VET: Ifølge cruiseselskapet Royal Caribban opplevde en vekst på åtte prosent fra Norge i sommer. Her «Allure of the Seas» seilte i Middelhavet denne sesongen. Foto: Royal Caribbean
ULIKE LUKUSSUITER: Seven Seas Explorer er det største og nyeste i Regent Seven Seas Cruises' flåte, og seiler til sommeren. Her fra suiten Concierge, en av fire ulike luksussuiter om bord. Foto: Regent Seven Seas Cruises
NYE SKIP: Det nye Viking Star kan ta 930 passasjerer, og hadde sin jomfrutur i sommer. Her fra dåpen i Venezia. Cruiseselskapet, som tradisjonelt har tilbudt elvecruise, satser nå på cruise til havs. Foto: AP/NTB scanpix
VELGER MER TRADISJONELT: Daglig leder Johnny Bråthen i Cruise.no forteller at nordmenn velger tradisjonelt enn eksempelvis amerikanerne, og at mange gjerne oppgraderer med flere fordeler på skipet Foto: PRIVAT

I USA og Storbritannia valgte Cruise Critic-magasinene nylig ut sine favoritter blant cruiseskipene verden over, skriver CNN Travel.

Nordmannen Torstein Hagen står bak Viking Star, som er kåret til det beste nye cruiseskipet av amerikanerne.

— Av hele åtte nye skip i år så lanseres Viking Star som det beste av disse, sier daglig leder Johnny Bråthen i Cruise.no.

Viking Star, i likhet med selskaper som Oseania, Azamara, Silversea og Crystal, satser på boutique-konsept, med små og mellomstore skip som kommer til i små havner. Cruise Critic skriver at det nettopp er boutique-konseptet og lekre restauranter som førte til topplasseringen.

Nysgjerrig på hva som kommer?

VERDENS STØRSTE: «Harmony of the Seas» blir verdens største cruiseskip, og setter seil neste år i Middelhavet. Om bord blir det mange aktiviteter. Foto: RCCL

Bygger gigaskip til barnefamilieneCruiseindustrien er enorm, og etterspørselsen er forventet å øke kraftig i det asiatiske markedet. Per i dag har de kun åtte prosent av markedet, mens Nord-Amerika er ledende med hele 60 prosent.

For å være relevante for særlig barnefamilier, satses det på gigantisk skip med alt mulig av aktiviteter.

— Det er et klart skille mellom skip som er tilpasset familier og de som er tilpasset voksne, selv om mange av disse også har tilgjengelige fasiliteter for barn. De store cruiserederiene bygger nå større skip, og legger vekt på det spektakulære som zip-line, skøytebaner, karuseller og vannparker, forteller Bråthen.

I kategorien «beste familieskip» seilte Royal Caribbean opp som vinner. Cruiseselskapet har opplevd en stor vekst i sommer, med åtte prosent vekst på sine turer i Middelhavet sammenlignet med året før.

Og de øker kapasiteten fra neste år, da settes verdens største cruiseskip «Harmony of the Seas» inn, opplyser selskapet i en pressemelding. Skipet er 367 meter langt, har 2700 lugarer og kan ta over 5400 gjester.

Norge: Best i klassen på opplevelse

Hurtigruten står på listen hos britiske Cruise Critic – og er best i klassen på opplevelse. Cruise Critic skriver at reisen byr på «spektakulære naturopplevelser, og at man får oppleve byer og tettsteder langs Norskekysten på en nær og personlig måte».

FÅR ROS: Hurtigruten er best på opplevelsesturisme, ifølge en fersk kåring av Cruise Critic. Foto: Stein Bjørge

Konsersjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten tror særlig deres satsing på lys-turismen i Nord-Norge er en av årsakene til at de bli trukket frem i kåringen.— Opplevelsesreiser er den globale reiselivstrenden som kanskje peker aller brattest oppover, og vi er med på både å skape denne bølgen og å dra nytte av den. Vi skal være verdensledende i polare farvann, og da er det selvsagt både inspirerende og verdifullt å bli anerkjent på denne måten, sier Skjeldam til oss.

Kan du disse gode reisetriksene?

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Nord-Amerika har 60 prosent av verdens cruisemarked

VELGER MER TRADISJONELT: Daglig leder Johnny Bråthen i Cruise.no forteller at nordmenn velger tradisjonelt enn eksempelvis amerikanerne, og at mange gjerne oppgraderer med flere fordeler på skipet Foto: PRIVAT

Nettsider om cruise og denne typen kåringer er svært populære i USA. Bråthen mener den type oversikter kan være verdifulle, men at en skal være klar over at de oftest er basert på individuelle opplevelser – gjerne i kombinasjon med invitasjon av et rederi. Han tror amerikanere lar seg påvirke mer enn nordmenn i den typen kåringer.— Amerikanere har bred erfaring fra cruise og jeg opplever at de er lettere påvirkelige enn trygghetssøkende nordmenn, mener Bråthen.

— Førstegangscruisere i Norge velger gjerne tradisjonelt og velger heller et høyere cruisesegment i neste omgang. Vår erfaring er at de sjelden går tilbake i kvalitet, men heller oppgraderer med flere fordeler på skipet, utflukter og reisen generelt, legger han til.

Få mer reiseinspirasjon: