Det var ifølge Turistforeningen første gange de sponset en russebuss, melder NRK. Etter mange negative reaksjoner, har DNT bestemt seg for å droppe reklamen med slagordet «Russ i dag — tur i morra».- Etter at det ble kjent at organisasjonen har annonsert på en russebuss har vi fått mange negative tilbakemeldinger fra medlemmene våre. Vi ser at koblingen til generalsekretæren er uheldig og at dette kan tolkes feil, selv om avgjørelsen var min alene, sier markedssjef Egil Hurum i en pressemelding.

Reklamen brukte logoen til ungdomsorganisasjonen DNT Ung. Hurum sier det var uheldig at DNT Ung ikke var spurt i forkant og at flere i organisasjonen har reagert på bruken av logoen.

Turistforeningen ga 5.000 kroner til bussen. Det tilsvarer kontingenten til nær 30 DNT Ung-medlemmer.

Hurum forsvarte først unntaket fra Turistforeningens sponsorregler med at det var snakk om et lite oppdrag og at DNT vil «være til stede i miljøer hvor ungdom treffer annen ungdom på en forhåpentligvis positiv måte». Etter at sponsoratet ble trukket, varsler han en gjennomgang av praksisen for å unngå at lignende situasjoner oppstår senere. (©NTB)