Effektiviteten før, under og etter operasjoner ved Sørlandet sykehus er ikke bra nok, viser en ny rapport. Foto: Tore André Baardsen

Det er bare ett av funnene i rapporten «Hvordan sikre optimal utnyttelse av elektiv (planlagt) kirurgisk kapasitet ved SSHF?» som nå er lagt fram ved Sørlandet sykehus.

— Ingen i Helse Sør-Øst har gått så grundig og detaljert gjennom sommelet og slurvet som vi har gjort, sier administrerende direktør Jan-Roger Olsen.

Rapporten har nitidig analysert alt som skjer med en pasient fra henvisning kommer fra fastlege, til pasienten er ferdig behandlet og ute av sykehuset.

Effektiviteten før, under og etter operasjoner ved Sørlandet sykehus er ikke bra nok, viser rapporten.

10 dager

Når fastlegen sender henvisning til sykehuset for undersøkelse eller behandling kan det ta opptil ti dager før sykehuset vurderer henvisningen. Ifølge rapporten er det stor variasjon i hvordan de forskjellige avdelingene behandler henvisningene.

Når henvisningen blir vurdert, er også praksisen blant sykehusets leger forskjellig. De følger ikke de samme retningslinjene for hva slags diagnose de setter, og hva slags behandling de henviser til. Dermed kan pasienten få to forskjellige behandlinger av to forskjellige leger.

Ingen koordinering

Dessuten er det ingen koordinering på ventelistene mellom sykehusene i Arendal, Kristiansand eller Flekkefjord. Det betyr at leger godt kan henvise pasienter til operasjon i Kristiansand om seks måneder, for eksempel, selv den kunne vært utført i Flekkefjord mye raskere.

Det er gjennomgående, ifølge rapporten, at virksomheten i flere operasjonsstuer kommer i gang for seint på formiddagen.

Årsakene er mange:

• Leger eller sykepleiere som skulle vært med på operasjonen, sitter i møter. Sykepleiere må lete etter leger som skal operere.

• Ansatte er ikke på arbeid samtidig.

• Klargjøring av utstyr, blant annet med utstyr som ikke virker og må erstattes.

• Omrokkering på operasjonsprogrammet, slik at de riktige folkene ikke er til stede når operasjonen skal gjøres.

Selve operasjonen tar ofte for lang tid og det er til dels betydelig forskjell i tidsbruk på samme inngrep. I løpet av en dag kan effektiv operasjonstid (knivtid) variere fra 45 prosent og ned til 18 prosent.

Anstrengt

Manglende kommunikasjon, disiplin og tydelig ledelse i operasjonsstuen fører ofte til at forholdet særlig mellom kirurg og anestesilege kan bli anstrengt, noe som igjen gjør at hele operasjonen går saktere enn nødvendig.

Det går ofte for lang tid fra operasjonsstuen er ryddet og ren, til den er klar igjen til neste operasjon. Det fører til at stuer blir stående ubrukte og tomme.

Om morgenen planlegges ofte mange operasjoner igangsatt samtidig, da klarer ikke anestesilegene å være alle steder på en gang, og det oppstår forsinkelser.

Legevisitten skjer for seint på formiddagen, og det blir for sjelden tatt beslutninger om pasientens behov for behandling. Det skyldes at det ofte er leger i spesialisering som tar visitten, og fordi de ikke er ferdig utlært, må beslutninger godkjennes etterpå av autorisert lege.

- Vi er venteliste-versting

Nå er ventelistene så lange og fristbruddene så hyppige at Sørlandet sykehus er versting i Helse Sør-Øst, utenom Oslo.

Kristiansand

— Vi var blant de flinkeste. Men utenom sykehusene i Oslo er vi verstingen nå i Helse Sør-Øst, sier administrerende direktør Jan-Roger Olsen til et drøyt hundretalls sykehusansatte og kommunerepresentanter på hotell Quality Dyreparken for å bli oppdatert på status for arbeidsgruppene i Strategiplan 2015-17. En av rapportene har sjekket tidsbruk og effektivitet i planlagte kirurgiske operasjoner ved flere avdelinger på Sørlandet sykehus.

Fokusert

— Vi har bevisst latt være å omtale det som er bra, vi har bare fokusert på elementer som kan bli bedre, sa utvalgets leder, Bård Karlsen. Han jobber i velrenommerte konsulentfirma Ernst & Young, som ble valgt som ekstern aktør til å granske effektiviteten.

Karlsen forteller at de fant ut at det ikke bare er ett tiltak som vil redusere venteliste, det er snakk om mange.

— Dessuten viser det seg at effektiv kvalitetsbehandling av pasienten, er god sykehusøkonomi, sier Karlsen.

Arbeidsgruppen har lagt fram en rekke forslag til tiltak. Disse vil bli vurdert tatt inn i Strategiplanen.