— Det ble litt kaldt etter hvert, forteller Ragnhild Stomnås fra Audnedal.
Klokka er rundt 14.30, og 43-åringen har akkurat lagt bak seg en lang dag med venting på et av NSBs tog.
Åpnet etter åtte timer
Onsdag formiddag havarerte et av NSBs togsett, som var på vei fra Kristiansand til Oslo, mellom de nedlagte stasjonene på Herefoss og Fidjetun i Birkenes kommune. Ifølge overkonduktør Kjell Jørgensen, som var ombordansvarlig på toget, skjedde havariet rundt klokka 08.45.
Først klokken 17 kunne Sørlandsbanen igjen åpne for normal togtrafikk — åtte timer etter havariet. Da hadde passasjerene lagt bak seg fem og en halv time i kalde togkupeer midt i skogen.- Sørlandsbanen er igjen åpen for trafikk, men det kommer til å være en periode med forsinkelser utover kvelden. Vi vil gradvis komme i gjenge igjen, men ettersom togene og materiell ikke er der de skal være, vil det ta noe tid, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB like etter klokken 17.
26 minusgrader
Det var 26 minusgrader på stedet. Om bord i toget var det 64 passasjerer. NSB mistenkte tidlig at kulda hadde skyld i havariet. — Vi er foreløpig ikke sikre på hva som er feil, men vi mistenker at det er kulda som har skapt problemer, sa Dag Brekkan, markedsansvarlig for Sørlandsbanen da havariet var et faktum.
Sørlandsbanen ble stengt, og det ble sendt et togsett fra Kristiansand mot havaristedet.
— Dette toget skulle egentlig til Stavanger. Vi tok ut passasjerene i Kristiansand, og sendte dem til Stavanger med buss, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig for Sørlandsbanen.
Hensikten var at toget fra Kristiansand skulle koble seg sammen det havarerte toget, og trekke det bort fra linjen. Men planen lyktes ikke. Toget som kom til unnsetning havarerte nemlig også, på samme sted.
Rekvirerte godstog
Et lokomotiv, tilhørende et godstog som sto på Nelaug, ble så hentet til Herefoss. Tanken var at dette skulle brukes til å trekke de to havarerte togsettene bort fra toglinja. Men på grunn av tekniske problemer lyktes heller ikke denne planen.
Passasjerene på det strømløse, havarerte toget ved Herefoss begynte etter hvert å merke at det var 26 minusgrader på utsiden, og temperaturen krøp nedover. Passasjerene fikk tilbud om varmedress. Rundt halvparten av passasjerene skal ha takket ja til tilbudet, deriblant David Malachi (42).
— Jeg ble skikkelig varm da jeg tok på varmedressen, men jeg frøs litt på beina. Jeg tok situasjonen med godt mot, forteller Malachi.
Skulle på Disney-show
Elin Westin og datteren Maria (5) fra Kristiansands skulle på Disney-show i Oslo, «Disney On Ice», da de ble stående fast med toget. Showet i Oslo fikk de ikke med seg.
— Jeg synes ting gikk greit. NSB var flinke til å takle situasjonen. Vi ble hele tiden informert om neste steg og neste plan. Det var jo bare det at alle planene gikk i vasken, poengterer 32-åringen.
Westin brukte også delvis en varmedress under oppholdet.
— I noen kupeer var det veldig kaldt, men noen var varmere. Vi flyttet oss til det varmeste stedet, forteller hun.
Løsningen
Et tog som kom fra Oslo ble så ble så hyret inn for å hente ut passasjerene ved Herefoss, mens passasjerene på «redningstoget» ble sendt videre med buss til Arendal og Kristiansand. Ved 14.30-tiden ankom de 64 passasjerene fra det havarerte toget Herefoss stasjon.
- Dagen i dag har vært ganske uvanlig. Det er bra at hendelsen ikke har gått utover helsen til passasjerene. Det er imidlertid ikke tilfredsstillende at det gikk så lang tid å løse problemene, sier Dag Brekkan.
Åge-Christian Lundeby i NSB sier at kulda normalt ikke skal være noe problem for togene.
— Det ser ut til at det har vært en lekkasje i en ventil til strømavtageren. Den har falt ned, og har ikke kunnet forsyne toget med strøm, sier Lundeby i NSB.
To lokomotiver ble ved 16-tiden onsdag rekvirert for å trekke de to havarerte togsettene bort fra sporene og til Fidjetun Stasjon, ikke langt fra Herefoss stasjon. Sørlandsbanen ble i mellomtiden stengt frem til togene var fjernet klokken 17.