Googles kartfunksjon Street View startet som en liten idé under en helt vanlig arbeidsdag hos Google.

I dag er Street View en massiv visuell utvidelse av den tradisjonelle kartpakken til Google. Over 10 millioner kilometer med vei er dokumentert og lastet opp på nett, fra over 50 land.

Det virker som en selvfølge i dag, men du skal ikke mer enn et par år tilbake før det var umulig å dra frem telefonen mens du sitter i sofaen for å sjekke akkurat hvilken sti du skal gå for å besøke en venn på den andre siden av kloden.

Så ble da også Street View gjenstand for mye oppmerksomhet og diskusjon da de første kamerabilene begynte å rulle rundt i nabolagene.

Les også:

Google har fått mye Street View-pepper

Når frem overalt

De fleste Street View-bildene er tatt av en bil med en stor kamerarigg på taket, men det er ikke alle steder en stor bil kommer til; for eksempel på innsiden av et kjøpesenter, på Amazonas-elven, bunnen av Grand Canyon eller langs det grunne vannet ved Galapagos-øyene.

For å fange bilder av disse verdenshjørnene har Google utviklet en helt spesiell ryggsekk. Den heter Google Trekker, og Tek.no fikk bli med den på oppdrag når det skulle knipses bilder av en ny handlegate på Aker Brygge.

Googletrackervuideo-rBVtiqGMkz.jpg

For å spille av video trykk her

Trekker er laget for å kunne dekke steder hvor vi har problemer med å kjøre bilen. Trekker skal kunne komme seg frem overalt for å kunne dekke natur, altså steder hvor du helst skal gå, og da først og fremst interessante, vakre steder som folk har lyst til å se, sierHarald Skaarn, produktansvarlig i Google Norge.

Google Trekker veier cirka 20 kilo. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

– Den veier omtrent 20 kilo. Det er akkurat som å gå i fjellet med en ryggsekk. Den vagger litt, men det er ikke så ille .Google bygger Trekkeren selv på hovedkontoret sitt i USA. Enkelte av delene er hyllevare, men selskapet produserer også mange av enkeltkomponentene selv. Hvor mange Trekkere som er laget er ikke kjent, men det finnes et mylder av dem rundt omkring i hele verden.

Ryggsekken er generelt sett en krympet versjon av riggen som er satt på Google-bilene. Men for å krympe noe som var laget for en bil og få det til å passe i en ryggsekk, måtte det en solid innsats til. Oppsettet i bilen er stort, tungt, og får strøm fra en bil.

Lavere hastighet og færre bilder

15 kameraer vinklet i forskjellige retninger fanger alle omgivelsene. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

Mens bilene gjerne må fange gode bilder selv i 100 kilometer i timen, vil en person med Trekker på ryggen aldri nå slike hastigheter. Trekker vil med andre ord ikke trenge å ta bilder like hurtig, og dermed skal den behandle et lavere volum med bilder. Bildene tas i full HD-oppløsning.– På toppen har du en kule med 15 kameraer som tar bilder hvert 2.5 sekund. Den har også lasere som finner ut hvor langt det er til det du har rundt deg, og to GPS-moduler slik at den vet hvor den er. Det er en veldig kompakt pakke på 20 kilo som ka ta bilder i 6 – 8 timer i alt slags terreng.

Trekkeren i selg selv har ikke noe problemer med litt regn, men det er ikke ideelt å ta bilder mens det regner fordi vanndråper vil legge seg på kameralinsene og gi dårligere bilder.

Normalt er det lokale operatører som tar seg av bildetakingen, slik at ikke Google-ansatte flyr til et sted hvor det plutselig regner en hel uke.

Lånes ut

De første bildene ble frigitt i 2007. Foto: Jørgen Elton Nilsen.

Faktisk er det mulig for folk flest å låne Trekker-ryggsekken og ta den med på en topptur på vegne av Google via et eget låneprogram. Det er nemlig temmelig enkelt å opereredet hele. Ta på deg ryggsekken, stram reimene så den står rett, fyr den i gang og gå turen som om alt er normalt. Noen solide blikk vil du riktig nok få underveis.

– Operatøren går rett og slett vanlig fremover, med normal gangfart. Vi har funnet ut at det gir de beste bildene. Også bruker han en Android-telefon for å styre ryggsekken, sierSkaarn.

Så snart Trekkeren er startet tar den bilder helt til du ber den stoppe – det er ikke nødvendig å holde telefonen i hånden under hele turen. På baksiden av ryggsekken er det et grønt lys som indikerer hvor mye tid du har igjen på batteriet, og det er egentlig alt.

Avansert etterbehandling

Med 15 kameraer som knipser et bilde hvert 2,5 sekund, alle i full HD-oppløsning, så blir det en god del stillbilder som må behandles før de ender opp som 360-graders bilder du kan navigere rundt i på nettet.

– Bildene samles inn av Trekkeren på en harddisk, som så går til oss for prosessering. Vi prosesserer bildene, vi geotagger dem, og så syr vi dem sammen til en Street View-rute som gjør at du sømløst kan se hvordan Trekkeren har beveget seg rundt i terrenget. Det er mye datakraft som går med for å sy sammen bildene, sier Skaarn.

De 15 bildene Trekkeren tar på hvert punkt har alle et lite overlapp mot det nærmeste kameraet. Med hjelp av spesielle algoritmer brukes disse overlappene til å sy sammen de 15 individuelle bildene, slik at Google kan lage et sammenhengende 360-graders bilde.

Streetview1-qyF5df2_Pm.jpg

Samtidig blir fargene og eksponeringen til de forskjellige bildene finjustert, og ansikter og bilskilt sensurert.GPS-signalene som samtidig ble samlet inn brukes til å finne ut akkurat hvor bildet ble tatt, men GPS alene er som oftest ikke nøyaktig nok til å bestemme en posisjoninnenfor et par meter.

For mer finjustering av posisjonener Trekkeren også utrustet med lasere som måler hvor langt det er fra Trekkeren til en overflate i nærheten. Den kan da vite at den i ett bilde var 10 meter fra et spesifikt punkt, mens den ved neste bilde var 10,2 meter fra det samme punktet – og på den måten beregne den nøyaktige posisjonen.

Har hatt sine kamper

Googles Street View-biler har ikke bare fått positive tilbakemeldinger. FOTO: NTB scanpix Foto: Thanassis Stavrakis/Ap

Selv om Street View er et nyttig og spennende verktøy, er det ikke uten kontroverser.Google har fått mye pepper for at bilene har samlet for mye informasjon om trådløse nettverk når de kjører rundt. I tillegg har det vakt oppstyr i enkelte land at Google i det hele tatt tar disse bildene.Selv om bildene tas på offentlig eiendom, tas de gjerne fra et såpass høyt punkt at hverken hekker eller gjerder blokkerer innsynet til privat eiendom.

Og gatelangs har bilene snappet opp bilder av mennesker på vei ut av strippeklubber og klinikker, noe som ikke alltid faller i god jord – selv om ansikter automatisk er sensurert.

Om et sensurert ansikt eller bilskilt ikke er nok for deg, kan du alltid sende inn en klage på å få et spesifikt bilde av deg fjernet.

Samtidig er Street View i dag faktisk noe helt annet enn det Google først startet med. Den opprinnelige planen var å lage videokart ved hjelp av biler utrustet med høyhastighets-videokameraer, for å lage et videokart av verden.

Det viste seg imidlertid å være alt for komplisert, mens stillbilder tatt med korte mellomrom viste seg å være lagt mer stabilt og tilnærmet like godt.

Google er en pengemaskin uten sidestykke:

Slik tjener de 900 millioner kroner – hver eneste dag