Det er mannskapskrevende og dermed også dyrt å hente inn, bearbeide og sende ut nyheter. De som driver slik virksomhet på profesjonell og seriøs basis, opplever stadig oftere at stoffet deres rett og slett stjeles, sier Ritzaus styreformann Torben Dalby Larsen.¿Disse spekkhoggerne lager ikke noe selv, men lever av å snappe de beste bitene fra andres arbeid, sier Dalby Larsen, som er sjefredaktør og administrerende direktør i avisen Dagbladet/Frederiksborg Amts Avis. Problemstillingen er ikke ukjent for andre nyhetsbyråer, som NTB i Norge.

Rimelige vilkår?

På Ritzaus generalforsamling torsdag appellerte Dalby Larsen til politikerne om å sikre rimelige vilkår for medier som bidrar til folkeopplysning og demokratisk debatt. For at disse vakre idealene skal bli oppfylt, må først og fremst praktiske forhold som medienes opphavsrett til eget stoff bli avklart, sa han.

¿EU-kommisjonen har i et direktiv lagt visse rammer for harmonisering av opphavsrett og beslektede rettigheter i medlemslandene. Hensikten er blant annet å skape respekt for "de grunnleggende rettsprinsipper, særlig eiendomsretten ¿ herunder den intellektuelle eiendomsrett ¿ i ytringsfrihetens og allmennhetens interesse", fastslo Dalby Larsen.

¿Vi trenger også en presisering av markedsføringslovens bestemmelser. Forbudet mot systematisk å ta andre folks produkter og selge dem videre som sine egne, må komme klarere fram, tilføyde Ritzaus styreformann.

Usynlige tjenere

Han trakk fram det han kalte nyhetsbyråenes uunnværlige rolle som leverandør av løpende, grundig og oversiktlig stoff til andre medier. Nyhetsbyråene er fra før av medieverdenens usynlige tjenere, en usynliggjøring som forsterkes når kundene lar være å kreditere byrået for stoff de bruker ¿ og enda mer når de utgir det for sitt eget.

I 2001 produserte Ritzau 101.930 telegrammer, som nyhetsbyråenes meldinger tradisjonelt kalles. Ritzaus Bureau med datterselskapene Ritzaus Medieservice og Ritzaus medienett omsatte for 99 millioner kroner, og fikk et overskudd på 1,9 millioner.

Torben Dalby Larsen minnet om at Ritzau som et fellesforetak for danske medier ikke først og fremst skal tjene penger. Byråets oppgave er å være til størst mulig nytte for de andre mediene, fastslo han.