Det oppstod en storm av klager da Canal Digital Kabel-TV mot slutten av august endret bredbåndstilbudet ditt.

Om du ikke satt på selskapets kraftigste nettlinje fikk du valget mellom å gå ned i hastighet, eller betale mer for en nettlinje du kanskje ikke hadde bruk for.

Kabelselskapet ga kundene sine muligheten til å gå ned i hastighet før endringen fant sted, men på kort tid mottok Forbrukerombudet over 80 klager. Ombudet rykket så ut og krevde svar fra kabelselskapet.

Ombudet var spesielt kritisk til behandlingen av kunder som var i bindingstid, og som nå ikke lenger hadde en forutsigbar månedspris på abonnementet.

Snur

I en e-post til Hardware.no bekrefter Canal Digital Kabel-TV at de nå snur for kundene som har kommet dårligere ut av det nye tilbudet, forutsatt at de er i bindingstid:

-Vi ser at vi i burde ha skilt tydeligere på informasjonen til de som er i bindingstid. Vi velger derfor nå å følge oppfordringen fra Forbrukerombudet, ved å la de kundene som er i bindingstid hos oss få månedlig kompensasjon tilsvarende prisforskjellen, forteller informasjonssjef i Canal Digital Catharina Kokkim.

-Saken er løst

Nergaard-iRmhZ_NzJP.jpg Foto: Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Kabelselskapet hadde frist til i dag på å svare Forbrukerombudets brev, noe de nå har gjort. Til Hardware.no bekrefter forbrukerombud Gry Nergård at de har motatt svaret fra Canal Digital Kabel-TV, og at de er tilfreds med selskapets respons:-Vi har fått beskjed om at de har besluttet å kompensere de som har bindingstid, og vi ser nå på akkurat denne saken som løst, forteller Nergård.

Kokkim i Canal Digital forteller videre hvordan de nå skal løse dette for kunder i bindingstid. Kunder i bindingstid vil kort fortalt få en kompensasjon på fakturaen tilsvarende prisøkningen, slik at månedsprisen forblir slik den var før.

Hastigheten vil imdlertid bli ny, slik at kunder som tidligere hadde 70 Mbit nå får 100 Mbit, og de kundene som satt på de laveste hastighetene får 25 Mbit.

-Dette vil gjelde ut kundens bindingstid, forteller Kokkim.

Har du allerede oppgradert eller nedgradert tilbudet ditt etter at Canal Digital Kabel-TV først presenterte endringene, forteller hun at du skal kunne endret dette tilbake om du vil.

Ordningen vil imidlertid ikke gjelde de kundene som har endt opp med et bedre tilbud etter endringene i abonnementet. Selskapet skal nå sende ut mer informasjon om ordningen til alle kunder som blir berørt, så raskt det lar seg gjøre.

Ombudet varsler sjekk

Selv om Forbrukerombudet nå sier at de har kommet i mål med denne spesifikke saken, har saken ført til at de nå trolig vil ta en runde og sjekke forholdene i bransjen:

-Problemstillingen med det at det gjøres så store endringer for kunder både med og uten bindingstid vil vi nok forfølge. Vi kan komme tilbake til både Canal Digital og bransjen forøvrig i forbindelse med denne problemstillingen, forteller forbrukerombud Nergård.

Hun legger til at de også vil sjekke om ekom-loven er god nok for å ta høyde for så store endringer i bredbåndsmarkedet, og at hele denne saken viser litt av problemet med bindingstid.

-Det er litt ymse hvordan konkurransen er rundt omkring i Norge, og hvilke reelle muligheter forbrukerne faktisk har, sier Nergård.

Før Canal Digital svarte på Forbrukerombudet brev var vi også i kontakt med Forbrukerrådet, som poengterer det samme som ombudet gjør:

-Dette er et område (bredbåndsbransjen red. anm.) hvor det er vanskelig å bruke forbrukermakten. Du har gjerne bare én leverandør å forholde deg til når det gjelder kabelnett og bredbånd, forteller Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice, til Hardware.no

Et hav av strømmetjenester tilgjengelig:

Dette er våre seks favoritter