1. Berlin-København

Fra ruta Berlin-København: Dette bildet er tatt nord for Schwaan i Tyskland. I Stubbekøbing går sykkelruta gjennom byen. Carina Reimer bor her.

Hele turen tar normalt 15 dager. I tillegg er det viktig å ta seg tid til å besøke de to hovedstedene, så her må det regnes god tid for den som vil prøve. Alternativet er å bare ta deler av turen.Turen starter enklest i København. Deretter er det godt skiltet sykkeltur etter følgende rute: Gedser — 2 timers ferjetur over til Rostock - og videre til Berlin. Det bringer deg gjennom Skjælland, Møn, Lolland, Falster, Mecklenburg-Vorponnern, Brandenburg og til Berlin.

Hele turen går gjennom idylliske regioner, med gode muligheter til å oppleve mye upolert natur. Flere steder er det også fint å bade, eller gå på oppdagelser i naturen. Alt i ditt eget tempo, etter hvor god tid du har til turen. Ikke er det særlig med bakker, heller. Danmark er som kjent rimelig flatt, og Nord-Tyskland byr heller ikke på tunge bakker.

  • Sted: København-Berlin. Sykkelturen er 630 km, og bør derfor tas etappevis, eller deles opp over flere år.

  • Hvordan komme dit: Flere alternativer, her er ett: Fly til København, sykkeltur til Berlin, og fly hjem igjen fra Berlin.

  • Spise- og overnattingsmuligheter: Flere steder underveis.

  • Avstand til målet: Vanligvis regnes 15 dager på hele turen. Opphold i København og Berlin kommer i tillegg.

  • Turen passer for: Alle som liker å sykle. Siden det ikke er så mange bakker, er det ikke blant de hardeste sykkelturer.

  • Nyttige adresser: bike-berlin-copenhagen.com, oplevdanmark.nu, auf-nach-mv.de.

2. Nordsjøen rundt

Nordsjøen rundt: Henning Svarre fra Esbjerg sykler mye på deler av Nordsjøruta, sykkelruta langs Nordsjøen. Dette bildet er fra flate Danmark.

«North Sea Cycle Route» feirer 12-årsjubileum i år, og blir stadig bedre tilrettelagt. Den 6000 kilometer lange turen rundt hele bassenget, er ikke noe mange gjør på en gang, det skjer helst etappevis.

Det var aktive ansatte i Rogaland fylkeskommune som tok initiativ til å anlegge en egen sykkelrute med støtte fra EU rundt hele Nordsjøbassenget.

Ruta varierer i vanskelighetsgrad. I Norge og Sverige er det naturlig nok en del bakker. I Holland, Tyskland og Danmark er det flatere. Uansett er den spesiell, og en utfordring for den som prøver. Vi snakker om 6000 km!

Vil du ha en myk start, kan Danmark være et bra sted å starte. Her går ruta blant annet gjennom ferjebyen Hirtshals. Derfra går den østover mot Grenå, og ferje over til Sverige. Eller vestover langs den danske vestkysten, retning Esbjerg og videre mot Tyskland. Man kan også starte sykkelturen hjemmefra og sykle nordover mot Bergen, og ta båt over Nordsjøen for å fortsette i Skottland, og videre nedover i Europa.

  • Sted: North Sea Cycle Route – eller Nordsjøruta – går rundt hele Nordsjøen, og er til sammen 6000 km.

  • Hvordan komme dit: Du kan starte hjemme eller ta ferja til Hirtshals.

  • Spise— og overnattingsmuligheter: Gode muligheter underveis, både når det gjelder camping, kro, ungdomsherberge og hotell.

  • Avstand til målet: Du bruker så lang tid du har lyst.

  • Turen passer for: Alle som liker å sykle.

  • Nyttige adresser: northsea-cycle.com.

3. Nederland

kanalenes land: Sykkelturen i Nederland går også over bruer.

Sykkeltur langs kysten av Nederland er oversiktlig og flate, frie for glasskår, og med vind som lurer rundt neste sving.

Det er ganske langt mellom bakkene. Faktisk møtte vi ingen stigninger på de drøye to timene vi syklet nesten 30 km like innenfor kysten utenfor Groningen, på en del av North Sea Cycle Route i Nederland. Et par små åskammer måtte riktignok forseres, men det var bare til glede, for da fikk vi litt utsikt om ikke annet.

Det meste er lagt til rette for at syklister skal ha det fint på en sykkeltur i Nederland. Det er godt merket, og vi så ikke antydning til glasskår hverken på sykkelsti, vanlige stier, eller grusveier. Det er nesten ikke biltrafikk. Og det er gode overnattingsmuligheter innendørs i leide småhus eller hotell, og på campingplasser, for dem som trives best med teltlivet.

Denne turen starter ved ferjeleiet i Lauwersoog, 40 minutters biltur fra Groningen. Og ender i Pieterburen. Selvsagt kan den også forlenges i begge retninger, siden det er en del av en større sykkelrute.

  • Sted: Langs kysten utenfor Groningen i Nederland.

  • Hvordan komme dit: Fly til Amsterdam. Buss eller tog til Groningen. Taxi til utgangspunktet, Lauwessog.

  • Spise— og overnattingsmuligheter: Mange alternativer i Groningen.

  • Avstand til målet: Sykkelturen er ca. 30 km.

  • Turen passer for: Lettsyklet, for hele familien.

  • Nyttige adresser: northsea-cycle.com.

4. Rallarvegen i Norge

høyt til fjells: Ebba Kaiser koste seg ned fra fjellet på under turen langs Rallarvegen.

Rallarvegen har mange alternative ruter, og går i et naturlandskap som kan ta pusten fra selv blaserte nordmenn. Ruta er vanligvis ikke snøfri før slutten av juni. Dette er en sykkeltur som garantert vil gi minner, uansett vær. Både fordi du sykler et rimelig langt stykke med mektig natur rundt deg, samme hvilket turalternativ du velger. Og fordi turen merkes på kroppen, siden det både går opp og ned.

Dessuten kan været skifte veldig i løpet av turen som periodevis går rundt 1000 meter over havet. Er du i såkalt vanlig god form, er det greit å gjennomføre turen. Du kan leie sykkel på Haugastøl, der turen starter. Og levere den tilbake i bua på kaia i Flåm når du er framme. Praktisk og greit.

Sykkelturen er en flott opplevelse. Faktisk såpass, at det nesten er vanskelig å si hvor det er finest langs den langstrakte ruten. Kanskje Klevagjelet skiller seg ut? Med elven og fossen like ved løypa ble det aldeles spektakulært. Eller kanskje rundt den gamle ingeniørboligen, som i dag er selvbetjent turisthytte på Hallingskeid. På gressletten i bunnen av dalen ble det holdt marked her så langt tilbake som fram til svartedauden. Om sommeren satte hallingdøler, sogninger, hardinger og vossinger hverandre i stevne her. I dag kommer det folk fra hele verden for å sykle i dette området.

Du bør helst ha syklet litt for at dette skal bli en kjekk tur. Men er du i rimelig form, blir det også en triveligere tur. Dette er ikke bare for de «super-spreke». Du bør riktignok tåle å svette. Tåle noen motbakker, for å si det slik.

Bergensbanen ble åpnet 27. november 1909. Rallarvegen var opprinnelig anleggsveien som ble laget under byggingen. Den ble åpnet som sykkelveg sommeren 1974. Det var likevel ikke før på slutten av 80-tallet den helt store sykkelinteressen tok av. I dag sykler mer enn 25.000 mennesker langs ruta hvert år. Sesongen er vanligvis fra slutten av juni til slutten av september.

  • Sted: Rallarvegen. Sykkelturen går over Hardangervidda, langs Bergens-banen fra Haugastøl til Myrdal, Flåm eller Voss. til Haugastøl på rv. 7 på Hardanger-vidda. Samme vei tilbake etter sykkelturen.

  • Hvordan komme dit: Bil eller tog til Haugastøl. Enklest via Hardangervidda.

  • Avstand til målet: Dette bør være en tredagers tur der du sykler to av dagene. På Haugastøl kan du leie sykkel som leveres tilbake ved ankomst Flåm, der sykkelturen slutter. Først 5-6 timer på sykkel til Finse, og overnatting enten på turisthytta eller hotellet. Dagen etter 5-6 timer på sykkel ned til Flåm og overnatting på hotell eller pensjonat. Dagen etter Flåmsbana til Myrdal, rutetog via Finse til Haugastøl. Og deretter hjem.

  • Turen passer for: Alle som er i rimelig god form, og som liker å sykle.

  • Nyttig info: rallarvegen.com, visitnorway.com.

5. Alsace i Frankrike

koselig: Turen gjennom Alsace går blant annet gjennom ?småbyer.

Frankrike er stort, med mange alternative sykkelruter og mange forskjellige opplegg, alt etter hvilke tur du velger. Alsace er kanskje det minst «franske» området hvor det er mulig å sykle som dette. For her minner mye om Tyskland. Kanskje ikke så rart, siden vi nesten er ved grensen nettopp til Tyskland. Det viser spesielt igjen på bindingshusene, som du finner mange av i dette området. Alsace er en region i Frankrike, slik Provence for eksempel er. Samtidig står det godt i reisebeskrivelsen vi fikk fra turoperatøren før avreise: «Alsace er også mange tusen års historie. Krig og smerte og splittelse. Alsace er litt tysk og litt fransk, men mest seg selv. Alsacerne er et eget «folk», stolte at sitt lille «rike», av sine mangslungne røtter og av sin særpregede natur. Spør du en alsacer om hvilket land han føler seg mest knyttet til — Tyskland eller Frankrike, vil han som regel bare riste på hodet», skriver Merlot.

  • Sted: Alsace. Lettsyklet område for sykkelturer.

  • Hvordan komme dit: Fly til Frankfurt. Buss til Strasbourg.

  • Spise- og overnattingsmuligheter: Mange muligheter i området.

  • Avstand til målet: Kjekkest hvis det er en ukes tur.

  • Turen passer for: Alle som liker å sykle.

  • Nyttige adresser: Flere turoperatører arrangerer sykkelturer i Frankrike med norsktalende guide. De mest kjente er: merlot.no, transprovence.no.

6. Dlomittene, Italia

spisse fjell: Martin Leuterer og Julia Traxel fra Tyskland trives ?i Dolomittene.

Er du lei av å sykle opp og ned bakker? Kanskje nedoversykling kan være et alternativ?

I alle fall i Alpene, hvor gondolene bringer deg opp i fjellet, slik at det bare gjenstår å sykle ned igjen. Det høres enkelt ut, men er likevel krevende. For det tar på å bremse i ett sett, mens du håper at hjulet holder og at bremsene er så slitesterke som han i butikken der vi leide syklene påsto. Men holder du ut, kan kombinasjonen av harde utfordringer og fantastisk natur, gjøre at du får en opplevelse for livet.

Vi har tatt den enkle varianten med å ta sykkelen med i gondolen, uten å få dårlig samvittighet. For det er nettopp dette som er forskjellen på en vanlig sykkeltur. Her kommer du avslappet opp til toppen, før selve syklingen starter nedover.

Det er enkelt å leie sykkel i Alpene. Vi prøvde i Cortina, som ligger midt i Dolomittene, og fikk all den hjelp vi trengte. De fleste sportsbutikkene hadde utleie, og ikke var det særlig dyrt, heller. En sykkel av denne typen koster ca. 200 kroner for en dag. Da fikk vi også lappesaker, pumpe, lås, og hjelm med oss. Samt gode råd for hvilke områder som egner seg best for denne type sykling.

Det eneste som kommer i tillegg, er utgiftene til gondolene.

  • Sted: Cortina i Italia. Fantastisk sted for ulike friluftsaktiviteter

  • Hvordan komme dit: Enklest med fly til Venezia. Deretter bil et par drøye timer opp til Cortina.

  • Spise— og overnattingsmuligheter: Mange muligheter i byen.

  • Avstand til målet: Dette alternativet er en behagelig dagstur. Gondol fra sentrum opp til Rifuge Faloria (2123 moh). Her starter syklingen. Første del på såkalt svart løype, altså av det bratte slaget. Ned til neste gondol, som ligger i Rio Gere (1690 moh). Derfra med gondol opp til Rifugo Son Forca (2225 moh). Siden dette er stolheis, blir syklene hengt på utsiden. Etter en stopp på hytta starter en ny runde med nedoversykling. Terrenget flater gradvis ut, og blir ikke minst fint ved en nedlagt jernbanelinje. Når grusveien tar slutt, og lunsj er inntatt på fjellhytta Ospital (1430 m.o.h.), er resten av turen en fornøyelse. Sluttferden ned den nedlagte jernbanen motutgangspunktet for turen i Cortina går på god grusvei, og deretter asfalt med skog på alle kanter.

  • Turen passer for: Alle som liker å sykle på vekselvis grusveier og nedlagte jernbanelinjer i bratt terreng. Det er en fordel ikke å ha høydeskrekk, siden enkelte partierer ganske bratte

  • Nyttige adresser: bike.tirol.at, infodolomiti.it, chamonix.com

7. Polen og Slovakia

vakkert: Langs sykkelruten «Krakow and the Dunajec cycle path» sykler du også på landsbygda.

Terrenget er rimelig flatt for den som vil sykle på grensen mellom Polen og Slovakia. Du sykler på vekselvis grus og asfalt i en natur som er omgitt av mektige fjell. Det er ikke dyrt å leie sykkel. Overnattingsmulighetene langs ruta er mange og rimelige. Og underveis er det gode muligheter til å kjøpe mat og drikke.

På denne dagsturen, som går mellom «spabyen » Szczawnica og Niedzica, krysses den gamle grensen mellom landene flere ganger.

Dette er en del av den ukelange sykkelruten mellom Krakow i Polen og Rytro i Slovakia, også kalt «Krakow and the Dunajec cycle path». Hele turen kan gjøres på egen hånd for den som er god til å lese kart, og villig til å ordne overnatting selv. Men det er også mulig å benytte faste opplegg fra reiseselskaper, som det finnes mange av i begge land. De kan til og med skaffe bagasjetransport i tillegg til alt annet praktisk.

Et opplegg kan være som dette: Dag 1: Ankomst Krakow (Norwegian har direktefly fra Stavanger), dag 2: Sykling Krakow— Zakopane (25-30 km), Dag 3: Zakopane-Lopuszna (60 km). Dag 4: Lopuszna- Niedzica (30 km). Dag 5: Niedzica-Szczawnica (35-40km), Szczawnica-Rytro (60 km). Og så buss eller bil tilbake til utgangspunktet. Alternativet kan være å ta deler av turen. Kanskje bare en dag, slik vi gjorde. For å se hvordan det er å sykle på denne måten.

Dagsturen på sykkel er med utgangspunkt i byen Szczawnica, som ligger øst for Zakopane. Den 30 km lange strekningen er en opplevelse, selv om vi syklet periodevis i kø. Totalt er den altså 60 km for den som sykler fram og tilbake, slik vi gjorde. Siden det er såpass flatt, er det ikke noen hard etappe.

  • Sted: Polen-Slovakia

  • Hvordan komme dit: Direktefly med Norwegian til Krakow. Videre med buss eller tog.

  • Spise- og overnattingsmuligheter: Mange i området.

  • Avstand til målet: Fram og tilbake er dagsturen 60 km.

  • Turen passer for: Dette er en lettsyklet tur.

  • Nyttige adresser: radreisen.at/englisch/destinationen/dunajec.php – som er en beskrivelse av sykkelruta. Og på siden szczawnica.eu/ – som er hjemmesiden til Szcawnica.

8. Langs Donau

tilrettelagt: Herlig å sykle langs Donau.

Sykkelturen langs Donau er behagelig, og fullt mulig å gjennomføre for alle med noenlunde kondisjon. Og best av alt: Her er det nesten ikke bratte bakker.

Det finnes gode overnattingsmuligheter og spisesteder underveis. Dessuten er alt godt skiltet og fint tilrettelagt for den som vil ha ei ukes sykkelferie midt i Europa. Kulturopplevelsene står også i kø. Langs den 350 km lange ruta kan du oppleve kirker, klostre, bugnende vinranker og borgruiner så det holder.

De fleste sykler med elvestrømmen i retning Wien. Så tar de tog eller elvebåt tilbake til utgangspunktet Passau i Tyskland etterpå.

Donau er 2850 km lang, og denne turen utgjør bare en liten del. Sykkelturen går vekselvis gjennom idylliske landsbyer, langs landeveier, på sykkelstier, langs åkrer og mellom vinranker.

Overnattinger kan bestilles før avreise fra Norge. Og turoperatører ordner sykkelkart. Dessuten kan de skaffe flybilletter og sykler. Og ordne bagasjetransport underveis. Dermed slipper du å ta hele bagasjen med på sykkelen. Liker du derimot å ordne opp selv, er det nok av muligheter, også når det gjelder bagasjetransport. Langs ruta er det dessuten mange overnattingstilbud.

Vel framme i Wien er det flere alternativer: Å sykle videre østover, eller å ta en av båtene som har seilt langs elva mens du syklet tilbake til utgangspunktet. Eller ta tog samme vei.

  • Sted: Sykkeltur langs Donau. ?Reiseoperatørene anbefaler denne sykkelturen over en uke, transport til og fra utgangspunkt iberegnet. Slik er et vanlig opplegg: Dag 1: Passau-Untermuhl eller Aschach: 35 km. Dag 2: Untermuhl eller Aschach-Linz: 36 km. Dag 3: Linz-Grein: 62 km. Dag 4: Grein-Melk eller Emmersdorf: 49 km. Dag 5: Melk eller Emmersdorf: 30 km. Dag 6: Krems-Greifenstein-Wien: 50 km.

  • Hvordan komme dit: Siden det er enklest å sykle med elvestrømmen, lønner det seg ?å starte i Passau i Tyskland og ?avslutte turen i Wien i Østerrike. Først fly til München, så tog ?til Passau. Returen fra Wien kan gå med elvebåt eller tog.

  • Spise— og overnattings-muligheter: Gode muligheter ?underveis. Mange spisesteder langs veien.

  • Avstand til målet: Hele turen tar ei uke i behagelig tempo. Den er 350 km.

  • Nyttige adresser: radreisen.at, austria-radreisen.at, niederoesterreich.at/ themen/rad/, merlot.no(norsk selskap)

9. Kyst til kyst

kyst til kyst i England: Turen går gjennom flotte landskaper. Også med bakker.

Bakkene kommer på rekke og rad i et malerisk landskap for den som sykler fra kyst til kyst i England. Den 138 miles – tilsvarende norske 222 km – lange sykkelruta mellom Whitehaven og Newcastle er en godt innarbeidet tradisjon for sykkelturister fra hele Europa.

Sykkelruta kalles «C2C» – eller «Coast to Coast», og ble åpnet i 1994, går altså fra kyst til kyst, og har blitt stadig mer populær. Det går mye opp og ned, men er været flott, får du naturopplevelser på kjøpet som kommer til å sitte klistret på netthinnen i mange år framover. England er langt fra så flatt som du gjerne tror her nord. I dette området er det bakker så det holder. Og mange åskammer omkranser en rekke fjelltopper.

Synes du likevel det blir for flatt å sykle den vanlige ruta, er det flere steder mulig å benytte alternative ruter i terrenget eller på skogsveier. Da anbefales riktignok sykler av typen mountain bikes, siden terrenget er mer ulendt. I tillegg må du regne lengre tid.

Det er enkelt å finne fram på «C2C», det er godt skiltet. Men du er likevel avhengig av kart, som kan kjøpes i bokhandel eller på turistkontorene. Sykkelkartene forteller i detalj om ruta; som løypeprofil, veistandard, høydeforskjell, hvilken type vei du sykler på, hvor det vanligvis er mye trafikk. Kort sagt: Det du måtte trenge av opplysninger for en tur som dette.

De erfarne anbefaler å starte fra den engelske vestkysten. Da er sjansen størst for å få medvind, noe som kan være greit, siden det vanligvis blåser mye her borte. Turen går vekselvis på sykkelstier av grus og asfalt, på gamle jernbanelinjer og enkelte ganger på vanlig bilvei, uten at det gjør noe. Det er nemlig snakk om småveier, hvor det vanligvis ikke er særlig trafikk.

  • Sted: C2C – COAST TO COAST. Sykkelruta fra Whitehaven til Newcastle – fra kyst til kyst i England, er ca. 222 km og går vekselvis på veier av grus og asfalt, og på nedlagte jernbanelinjer.

  • Hvordan komme dit: Enklest med fly til Newcastle. Deretter tog eller buss til vestkysten.

  • Spisemuligheter: Flere muligheter langs ruta både for mat og drikke. På kartet for «C2C» er det også merket der det er pub på turen (og her får du både vått og tørt og maten er god).

  • Overnattingsmuligheter: Bed & Breakfast er svært utbredt i England. Det samme gjelder ungdomsherberger uten at du trenger å bestille plass på forhånd.

  • Avstand til målet: Hele sykkelturen er 138 miles – ca. 222 norske km. Du bestemmer selv hvor langt du sykler hver dag

  • Turen passer for: Alle som liker å sykle og som er i noenlunde form. Men dette er ikke for nybegynnere, eller de som ikke liker å sykle i bakker.

  • Nyttige adresser: c2c-guide.co.uk/.

10. Danmark-Tyskland

på grensen: Mellom Tyskland og Danmark sykler du virkelig på grensen.

For noen år siden var Danmark og Tyskland delt med en grense. Nå kan du sykle mellom de to landene. Den 130 km lange sykkelruta krysser den historiske grensen på 13 forskjellige steder.Den kalles for «Grænseruten» og går fra Vadehavet på vestkysten av Danmark til Flensborg Fjord i Tyskland. Den slutter (eller starter, alt ettersom), midt i byen Flensburg, som ligger mot Østersjøen.

Sykkelruta, som ble etablert i 2005, er selvfølgelig nesten helt fri for bakker. Den går vekselvis på grus og asfalt, og betegnes derfor som «ganske lett». «Typisk dansk», vil mange med rette kunne si.

Dette er sykkelturen for den som vil gjøre noe annerledes. Som vil oppleve naturen og kulturen i grenseregionen, og dens kjennetegn siden 1920. Mye er gjort for å legge forholdene til rette. Det er blant annet opprettet ti nye rasteplasser med overdekkede sykkelhytter. Uten mulighet for overnatting, riktignok, men det er et godt alternativ når det er tid for en rastepause. Dessuten er det anlagt 40 informasjonssteder med oversiktskart og informasjoner om grenseegnenes historie.

God skilting viser vei, men underveis blir du garantert lei av skog. Det er mye trær i dette området, og deler av turen går på brede skogsstier. Om ikke annet er det ganske idyllisk.

Flere steder er det også museer. «Frøslevleirenes museum» ikke langt fra byen Frøslev i Danmark er ekstra spesiell. Den ble opprettet i 1944 som en tysk fangeleir, hvor danske motstandsfolk ble internert for å forhindre at de ble deponert til tyske KZ-leire.

Frøslevleiren har siden vært dansk militærleir og kurssenter. I dag rommer den en skole og museer. Sykkelruta går gjennom leiren. Grenseruten gir deg dermed opplevelsene i fanget. Det blir såpass, at du bør regne god tid.

  • Sted: Grænseruten: 130 km lang sykkelrute som går langs den gamle grensen mellom Danmark og Tyskland.

  • Hvordan komme dit: Enklest med egen bil til området.

  • Parkeringsmuligheter: Alle muligheter.

  • Spise— og overnattingsmuligheter: Campingplasser, kroer, ungdomsherberger og hoteller i området.

  • Avstand til målet: Anbefalt sykkeltid er 2-3 dager.

  • Turen passer for: Hele familien. Turen er enkel å sykle.

  • Nyttige adresser: graenseruten.dk, skovognatur.dk