Vi fornyer og forenkler offentlig sektor for at innbyggere og næringsliv skal møte et mindre byråkratisk byråkrati. Og nå begynner resultatene å vises, veksten i byråkratiet er bremset.

Vi gikk til valg på et mindre byråkratisk byråkrati. Som innbyggere skal vi få raskere og bedre hjelp. Næringslivet skal bruke mindre tid og ressurser på å forholde seg til offentlig sektor. Og vi må flytte ressurser fra administrasjon til tjenester.

Krav om økt effektivitet

Norge skal igjennom en omstilling, der vi også må omstille offentlig sektor. Vi øker tempoet på digitalisering av offentlig sektor, vi forenkler regelverk og rapporteringer, vi har satt i gang en jakt på unødvendige tidstyver og stiller krav om økt effektivitet. Nå begynner vi å se resultater.

Digitale selvbetjeningsløsninger for bostøtte og startlån fra Husbanken gjør det enklere for innbyggerne å søke slik støtte.

Forenkling og digitaliseringen av offentlige tjenester gjør livet enklere for innbyggere og næringsliv, samtidig som det sparer det offentlige for unødvendig papirarbeid. Enklere plan— og byggesaksregler reduserer kostnadene i små og store byggesaker. Fra 2016 er det også blitt enklere å gjøre ombygginger i egen bolig. Med innføringen av elektronisk tinglysning forenkler og effektiviserer vi prosessen ved boligkjøp hos eiendomsmeglere, banker og advokater. Digitale selvbetjeningsløsninger for bostøtte og startlån fra Husbanken gjør det enklere for innbyggerne å søke slik støtte. Samtidig kan ansatte i kommunene bruke tiden på andre ting enn å skrive av fra papir til skjerm.

Fjerner tidstyver

Vi forventer at offentlig sektor blir litt mer produktiv hvert år, på samme måte som næringslivet. Det gjør at vi årlig kan hente ut over en milliard kroner fra driftsbudsjettene, som vi igjen kan bruke til bedre tjenester til innbyggerne.

27 tidligere politidistrikter har blitt til 12 politiregioner. Slike omstruktureringer gjør at penger som er brukt på administrasjon overføres til tjenester i lokalsamfunn. Samtidig fjerner vi tidstyver som stjeler tid og ressurser i forvaltningen, hos innbyggere og i næringslivet.

Vi vil slanke byråkratiet og bruke ressursene der de trengs mest, og nå trenger vi flere ansatte innen viktige områder som politi, undervisning, veibygging og i helse- og omsorgssektoren.

Målet er bedre tjenester for innbyggere, næringsdrivende og kommunene. Vi vil slanke byråkratiet og bruke ressursene der de trengs mest, og nå trenger vi flere ansatte innen viktige områder som politi, undervisning, veibygging og i helse- og omsorgssektoren.

Dette er et stort arbeid og nå begynner resultatene å vises. På oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet har DIFI utarbeidet en oversikt over utviklingen i antall ansatte i statens 16 departementer og 60 direktorater.

Tiltakene virker

Resultatene er tydelige. Etter regjeringsskiftet har antallet ansatte i departementene gått ned. Den kraftige veksten i antall ansatte i direktoratene har bremset opp. Under den rødgrønne regjeringen økte antall ansatte i direktoratene med 2910 fra 2009 til 2013. Etter regjeringsskiftet har antallet økt med 211. Veksten er altså kraftig bremset og tiltakene virker. Nå må vi forsterke innsatsen og flytte mer ressurser fra byråkrati til bedre tjenester for innbyggerne.

Vi har snudd trenden med et voksende byråkrati.

Politikk virker og det betyr noe hvem som styrer. Vi har snudd trenden med et voksende byråkrati. Et helhetlig fornyingsarbeid som omfatter både strukturreformer, digitalisering, forenkling og effektivisering gir resultater. Dette viser at vi er på rett vei, men vi er ikke i mål. Fremover vil vi forsterke arbeidet med å forenkle og fornye offentlig sektor, for å trygge Norge for fremtiden.