KRISTIANSAND: — Det var bred enighet i vår gruppe om at vi må ta ansvar både når det gjelder å bidra til reduserte klimautslipp, og sørge for å bygge ut nødvendig infrastruktur. Vi vil akseptere 50 prosent økning i avgiftene og flere bompunkter. Akkurat hvor mange nye punkter og plassering av disse, får vi komme tilbake til, sier gruppeleder Renate Hægeland i Høyre.
— Vi har et par spørsmål, men ser at det blir vanskelig å komme utenom flere bompunkter og økte satser, sier gruppeleder Grete Kvelland Skaara i KrF.
På mandagens gruppemøte var det spesielt situasjonen for foreldre som må kjøre gjennom bompunkter for å levere og hente i barnehage som var vanskelig å akseptere. Derfor ønsker KrF å få belyst om barnefamilier kan bli fritatt eller få redusert bomavgift.
— De som skal til og fra arbeid, kan lettere kjøre kollektivt. Med økte inntekter fra bompenger kan vi også få flere bussavganger, argumenterer Grete Kvelland Skaara.
32 kroner for personbiler
Rådmannen i Kristiansand foreslår 50 prosent økning i bompengesatsene og åtte nye eller totalt 13 bompunkter i Kristiansand - hvorav tre i Sørlandsparken. Den foreslåtte økningen innebærer at det vil koste 32 kroner for personbiler i rushtiden og 21 kroner utenom rushtiden.
Når det gjelder de foreslåtte åtte nye bompunkter, stiller gruppemøtet i KrF spørsmål ved hvorfor det bare er foreslått nye i Sørlandsparken, og ikke ved Ikea.At varehuset ligger i Lillesand, betyr ifølge Grete Kvelland Skaara ingenting. Hun viser til at Kristiansands nabokommuner er med i Areal— og transportplansamarbeidet.
Bryter med H og KrF
Frp har varslet sine samarbeidspartier i bystyret om at partiet kommer til å stemme imot rådmannens forslag om nye bompunkter og økte satser. Skulle det bli flertall for nye bompunkter vil partiet foreslå at inntektsøkningen uavkortet går til å senke bomsatsene.
— Jeg har ikke klart å få noen i regjeringen eller departementet til å bekrefte at vi vil miste belønningsmidler dersom rushtidsavgiften blir stående på dagens nivå. Ellers mener Frp at ambisjonsnivået når det gjelder utbygging og kollektivsatsing må senkes, framfor å velte store ekstrakostnader over på innbyggerne, sier gruppeleder for Frp Stian Storbukås.
Ap vil forhandle
Arbeiderpartiet vil legge rådmannens forslag til grunn, og gå i forhandlinger med Høyre og KrF for å få et bredt politisk forlik. Partiet vil ikke foreslå å øke bomsatsene med mer enn 50 prosent.
— Vi ønsker at det i en avtale sies noe om reduksjon av antall gateparkeringsplasser i Kvadraturen og mangel på barnehageplasser i nærmiljøet. Plassering av nye bompunkt bør ellers sees i sammenheng med hvor godt busstilbud det er i de ulike bydelene. Vi mener også at en sykkelskulder på Torridalsveien (Sødalsida) bør prioriteres, slik Vennesla ønsker, sier Mette Gundersen.Regionsjef Reidar Retterholt i Norges Lastebileier-Forbund Agder og Rogaland reagerer sterkt på forslaget fra rådmannen i Kristiansand.
Han sier det ser ut som lastebiler og annen næringstrafikk skal finansiere en avtale som har som mål å redusere personbiltrafikken.
— Personbiler får 20 prosent rabatt i den foreslåtte avtalen, mens næringslivet og tunge kjøretøy ikke får noen rabatt, sier han.
Vil ha slutt på all bomavgift
Demokratene sier ikke bare nei til flere bompunkt og økte satser, men foreslår at hele ordningen med bompenger og rushtidsavgift i og rundt Kristiansand avvikles.
— Vi vil foreslå å etablere et lokalt og regionalt veiselskap som får ansvaret for å bygge ut veier uten bompengefinansiering, sier partiets gruppeleder Vidar Kleppe.