Bioetanol kan produseres med utgangspunkt i planter som inneholder sukker, cellulose eller stivelse, for eksempel ulike sorter korn, mais, sukkerrør, sukkerroer, poteter og til og med trevirke. Verdens største produsent av bioetanol er Brasil, som lager 15 milliarder liter i året, produsert med utgangspunkt i sukkerrør. Bioetanol er det biodrivstoffet det produseres mest av på verdensbasis, hele 28 milliarder liter (tilsvarer ca. 10 ganger det norske bensinforbruket). Til sammenligning tilsvarer den samlede biodieselproduksjonen kun åtte prosent av bioetanolproduksjonen TEKNISKE EGENSKAPER:

De aller fleste bensinbiler kan i dag kjøre på opptil 20 prosent innblanding av etanol uten problemer. I Brasil er i dag all bensin som blir solgt innblandet 25 prosent etanol.Bioetanol blandet med bensin i forskjellige blandingsforhold er i dag vanlig i mange land.I Sverige og noen steder i Norge, bl.a. hos Statoil på Vesterveien i Kristiansand, får man kjøpt 85 prosent etanolinnblanding, såkalt E85. For å kunne kjøre på E85 må bilens drivstoffsystem være spesialtilpasset. Hovedårsaken er at bioetanol har lavere energiinnhold enn bensin, og bilens drivstoffpumpe må ta høyde for denne differansen. Hvis ikke, kan resultatet bli redusert motorkraft. Slanger og pakninger må også være tilpasset bioetanol. MILJØEGENSKAPER:

Ulike tester gjort av etanol sammenlignet med fossil bensin, viser at etanol kommer bedre ut på noen områder når det gjelder lokale utslipp. Men forskjellen er jevnt over marginal. Det er imidlertid kjent at etanolbiler gir høye utslipp av hydrokarboner ved kaldstart. Problemet blir ekstra stort under vinterforhold, men det kan løses ved bruk av motorvarmer.Klimagevinsten ved bruk av bioetanol avhenger svært mye i forhold til hvilket råstoff etanolen er laget av. Alt fra 90 prosent reduksjon fra sukkerrør til 15-30 prosent reduksjon fra mais. (KILDE: Zero)