Partiets førstekandidat i Telemark, Torbjørn Røe Isaksen, sier til Aftenposten at «konkurranser er gøy og skaper entusiasme» – og trekker paralleller til idretten når han vil påskjønne elever som gjør det bra.

Aftenposten skriver at Høyre-forslaget innebærer utdeling av ferdighetsknapper i gull, sølv og bronse allerede i barneskolen, slik vi kjenner det fra idrettsmerket. I ungdomsskolen og videregående skal elevene kjempe om diplomer og plass på hederslister som blir hengt opp.

Høyres Ine Marie Eriksen Søreide, som leder utdanningskomiteen på Stortinget, mener Aftenposten drar innholdet i forslaget for langt. Samtidig fastholder hun at skolen trenger mer konkurranse elever og klasser imellom, og tenker seg at slik man har svømmeknappen, kan man også ha matteknappen og leseknappen.

ELENDIGHETSBESKRIVELSENE av norsk skole er etter hvert blitt mange. Bakgrunnen er dårlige resultater i PISA-undersøkelsene og andre tester. Høyre har vært – og er – en ev de skarpeste kritikerne. Men mer konkurranse bør ikke være det første en griper til i håp om å gjøre norsk skole bedre.

For et drøyt år siden avslørte en undersøkelse at lærerne dokumenterer, rapporterer og vurderer mer enn noen gang før. Ulike former for dokumentasjonsarbeid stjeler tid. Skal skolen forbedres, trenger lærerne mer tid sammen med elevene. Først da kan den enkelte elevs krav på tilpasset opplæring bedre imøtekommes. Læreren må ikke bli en byråkrat i en endeløs strøm av rapporter og skjemaer.

TROLIG HAR DEN EKSPLOSIVE økningen i antallet elever som får spesialundervisning sammenheng med dette. Og siden det ikke tildeles nok ressurser til spesialundervisning, blir det opp til den enkelte skole å finne løsninger innenfor allerede svært trange rammer. Det går på bekostning av undervisningstilbudet til alle de andre elevene.

En bedre skole er et spørsmål om organisering, og det er et åpenbart behov for en kritisk gjennomgang for å identifisere alt som tar fokus bort fra undervisningen. I denne sammenheng må søkelyset også rettes mot hvordan pengene blir brukt i norsk skole.