For lokaltogreisende vestover fra Oslo, mot Drammen, og nordøstover, mot Eidsvoll, vil hverdagen bli lettere de neste årene. Men Østfoldbanen er foreløpig nedprioritert, noe som er stikk i strid med målet om å ta all vekst i persontransport med kollektiv, sykkel og gange, mener Forbrukerrådet.

— Også folk som bor langs Østfoldbanen må ha styrket kollektivtilbud før 2021. Fordi befolkningen vokser og sprenger kapasiteten på togene, sier fagdirektør for samferdsel, Anne Haabeth Rygg, til Aftenposten.

På Østfoldbanen planlegges det flere avganger først i 2021, når Follobanen etter planen skal stå klar.

— Det blir kø, kork og kaos for absolutt alle dersom alle disse folkene skal prøve å komme seg til og fra jobb med bil, sier Rygg.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet med ansvar for jernbane, John-Ragnar Aarset (H), avviser imidlertid kritikken. (©NTB)